Spärrservice
Spärra kort och ID-handlingar direkt genom ViPo’s spärrservice
Idag sker det i genomsnitt ett försök till ID-kapning var fjärde minut i Sverige. Brottet innebär att någon nyttjar en annan persons personuppgifter med uppsåt att begå bedrägeri.
Efter det att bedragaren har fått tag på det fullständiga personnumret, kan ett falsk ID-kort enkelt skapas. Med det falska ID-kortet kan bedragaren beställa varor, ta lån, beställa kreditkort eller genomföra en adressändring i ditt namn. Bedragaren kan hämta ut varor hos postombud med den falska legitimationen, medan du fortfarande kan vara ovetandes om att din identitet är stulen.
Du kan alltid spärra dina personuppgifter och identitetshandlingar hos oss. Ett samtal är allt som krävs och vi på ViPo finns alltid tillgängliga för dig – dygnet runt, året om.
Spärrtjänst för hela familjen
Välj det paket som passar dig
-
Konsumentkollen Singel129 kr / månad
- Kreditkoll
- ID-Skydd
- Bedrägeriassistans 25h/år
- Spärrservice 24/7
- Stöldskyddsregister
- 22 st Stöldskyddsdekaler*
- Omfattande bevakning via Dun & Bradstreet + Creditsafe
-
POPULÄRKonsumentkollen Duo199 kr / månad
- Kreditkoll
- ID-Skydd för 2 personer
- Bedrägeriassistans 25h/år
- Spärrservice 24/7
- Stöldskyddsregister
- 22 st Stöldskyddsdekaler*
- Omfattande bevakning via Dun & Bradstreet + Creditsafe
-
Konsumentkollen Familj249 kr / månad
- Kreditkoll
- ID-Skydd för 3-5 personer
- Bedrägeriassistans 25h/år
- Spärrservice 24/7
- Stöldskyddsregister
- 22 st Stöldskyddsdekaler*
- Omfattande bevakning via Dun & Bradstreet + Creditsafe
KREDITKOLL
Delen ”Kreditkoll” i tjänsten Konsumentkollen innebär att ViPo bevakar kundens finansiella status via Dun & Bradstreet och Creditsafe.
Sker en förändring meddelas kunden via SMS och/eller E-post med information om vilken förändring som skett, och vem som bett om den.
Kunden ges obegränsad tillgång till sin egen kreditinformation via MinaSidor. Under avsnittet ”kreditprofil” på MinaSidor kan kunden se sitt kreditbetyg och få information kring hur kreditvärdigheten utvecklas över tid. Här visas aktuellt skuldsaldo etc.
ID-SKYDD
Delen ID-skydd i tjänsten Konsumentkollen innebär att kunden får hjälp att minimera och hantera skador vid eventuell ID-stöld. Om en förändring i kundens information sker meddelas kunden via SMS och/eller E-post. Känner kunden inte igen förändringen ringer kunden vår spärrservice på 042-121951 för att lägga en tillfällig spärr på sitt personnummer. Denna spärr hävs automatiskt efter 2 veckor, men kan förlängas på kundens begäran.
Exempel på ”kundens information” är:
Larm via SMS/E-post skickas när förändring sker i följande register:
- CreditSafe
- Dun & Bradstreet
- Adressändring
- Skatteverket
- Lantmäteriet
- PoIT
- Kronofogden
- Tingsrätt
- Bolagsverket
- SPAR
Larm via SMS/E-post skickas när förändring sker i personuppgifterna rörande:
- Namn på fysiska personer
- Kreditupplysningar (Dun & Bradstreet + Creditsafe)
- Kreditköp
- Inkomstutveckling
- Nya telefonabonnemang
- Kronofogden
- Adressändring
- Bevakning av fastigheter
- Civilstånd
- Äktenskapsförord
- Förekommen ID-handling
- Tredskodomar
- Tingsrätt
- Konkursansökningar
- Betalningsföreläggande
- Skuldsaldo
- Styrelse
- Ekonomisk förvaltare
BEDRÄGERIASSISTANS
ViPo ger kunden hjälp vid bedrägerier, och erbjuder juridisk assistans (25 h/år) utan självrisk om kunden drabbas. Hjälp kan innefatta bestridande av fakturor och fordringar, korrigering av felaktiga betalningsanmärkningar, återupprättande av Kundens identitet- och kreditstatus samt assistans med anmälan till polis, reklamationsnämnden eller annan myndighet.
Bedrägerier innefattar bland annat;
- Kreditbedrägeri
- Annonsbedrägeri
- Bedragare på blocket
- Bedragare på Marketplace
- Vishing (Telefonbedrägeri)
- Smishing (SMS-bedrägeri)
- Phishing (E-post bedrägeri)
- Kortbedrägeri/Skimming
- BankID-kapning
- Identitetsbedrägeri (kapning av namn, personnummer, signatur samt elektronisk signatur)
SPÄRRSERVICE
Delen Spärrservice i tjänsten Konsumentkollen innebär att kunden efter en förlustanmälan kan spärra alla registrerade Identitets- och värdehandlingar (t.ex. pass och körkort), betal- och kreditkort samt mobiltelefoner och mobilabonnemang med ett enda samtal.
Genom att kunden registrerar sina handlingar på MinaSidor eller via ViPo’s registreringsblankett, underlättas spärrning av dessa avsevärt (och kan då ske direkt genom samtal till Spärrlinjen). Tjänsten är tillgänglig 24/7 på telefonnummer 042-121951.
ViPo kontaktar i sin tur kundens leverantör av diverse handling, och kan i mån av leverantörens riktlinjer beställa nya handlingar direkt till kunden. ViPo kan även hjälpa till med polisanmälan om så önskas av kunden.
ID-skydd
Varför behöver jag ID-skydd med spärrservice?
Idag behöver du ett ID-skydd för att minska risken för att en bedragare utför en ID-kapning och på olika sätt olovligt nyttjar din identitet och kreditvärdighet. Konsumentkollen är en proaktiv tjänst som larmar direkt när en förändring sker. Detta gör det möjligt för dig att snabbt upptäcka bedrägeriet och omedelbart spärra dina värdehandlingar med ett enda samtal.
På Mina Sidor kan du kontrollera händelser och annat såsom kreditupplysningar, kreditscore, företagsengagemang i Sverige etc. Med vår tjänst Bolagskollen kan du som företagare ta obegränsat med kostnadsfria kreditupplysningar på andra företag – helt utan extra kostnad.
Ett tips är att du så snart som möjligt tar dig tid att logga in på Mina Sidor för att lägga in dina värdehandlingar och kortuppgifter i vårt stöldskyddsregister. Blir du exempelvis av med väskan på resan, kan du enkelt spärra alla kort och värdehandlingar genom att ringa till oss. Vi hjälper dig dessutom att beställa nya kort i den mån det är möjligt.
Till skillnad från majoriteten av företag som erbjuder ID-Skydd idag kan du spärra ditt personnummer hos samtliga kreditgivare, dygnet runt, med ett enda samtal till oss.
Glöm inte att märka upp brevlådan och dina värdesaker med våra stöldskyddsdekaler. Förlorar du till exempel dina glasögon och de lämnas in till oss, ser vi till att du får tillbaka dem och upphittaren får en hittelön på upp till 500 kronor.
Alltid aktuell kreditbedömning, händelser och skuldsaldo
83 000 personnummer bevakas via vår portal
Marknadens mest omfattande bevakning med koppling till både Dun & Bradstreet och Creditsafe
ID-Kapningar i Sverige
Vilka är de bästa sätten att skydda sig mot id-stöld?
Känner du dig orolig för att drabbas utav ID-kapning? Om du följer dessa råd minskar du risken avsevärt från att få din identitet kapad:
Med den offentlighetsprincip vi har i Sverige idag innebär det bland annat att svenska personnummer – inklusive de fyra sista siffrorna – är offentliga handlingar och otroligt lätta att få tag på. Lämna aldrig ut personlig information, såsom personnummer eller kontouppgifter genom mail, SMS eller sociala medier. Undvik även att ge ut ditt personnummer verbalt på allmänna platser där andra kan höra vad du säger, visa istället upp din legitimation så att personalen på plats själv får uttyda informationen.
Observera att ett aktivt larm är helt avgörande för att kunna avbryta ett pågående bedrägeri. Med vår tjänst ID-Larm Prio blir du larmad direkt. Så fort en förfrågan skickas får du ett SMS eller e-post av oss. Detta innebär att vi tillsammans kan agera direkt och hindra varor från att skickas eller ett lån att betalas ut. Att ha ett aktivt larm är avgörande för att kunna stoppa ett pågående bedrägeri.
Spärrservice
Vad är spärrservice?
Hos oss på ViPo ingår alltid kortspärr och spärrservice. Denna service är uppdelat i två delar. I den första delen kan du enkelt registrera kort, mobiler och värdehandlingar i vårt register. Om din väska exempelvis blir stulen eller borttappad kan du spärra samtliga registrerade tillhörigheter via telefon. Vid förfrågan kan vi även beställa nya kort i den mån det är möjligt, upp till en kostnad om 500 kronor.
Den andra delen är den som rör ditt personnummer. Vid en misstänkt ID-kapning ringer du bara vår spärrservice och vi registrerar då en tillfällig spärr på ditt personnummer. Denna spärr verkar under två veckor, och i samband med detta skickar vi ut en broschyr med information om kommande steg. Om allting har hunnit klarats upp under de två veckorna, släpper spärren automatiskt. På förfrågan kan vi förlänga spärren om så önskas.
Att du kan få hjälp dygnet runt, året om, är viktigt för att kunna agera snabbt. Läs mer om vad som ingår i Konsumentkollen eller beställ Spärrservice direkt här.
Vill du veta mer går det såklart också bra att kontakta oss direkt. Lämna bara dina uppgifter, så kommer våra säkerhetsrådgivare att hjälpa dig vidare i ditt beslut.
Bevaka rätt uppgifter
För att kunna agera är det viktigt att du har koll på rätt ställen. Vi bevakar dina uppgifter och meddelar dig om förändringar rörande:
ID-kapad
Vad gör jag om jag redan blivit ID-kapad?
Är du inte kund hos oss än, men misstänker att du har blivit ID-kapad och att någon handlar eller försöker ta lån i ditt namn? Se till att anmäla ID-stöld omgående genom att kontakta polisen på telefonnummer 114 114, alternativt besöka din närmaste polisstation.
Spärrtjänster
Vanliga frågor om spärrservice
Med tjänsterna Konsumentkollen och Bolagskollen kan du spärra kort med ett enda samtal. Du kan spärra alla kort du lagt in på Mina Sidor samtidigt. Har du inte hunnit skaffa ID-skydd hos ViPo än? Ring din telefonbank omedelbart, eller gå in och spärra kort i mobilappen eller med hjälp av internetbanken. De kan hjälpa dig att spåra de senaste transaktionerna.
Ditt kortnummer på ditt kreditkort är de 16 siffror som står på framsidan av kortet. Kortnumret används ofta i samband med internetbetalningar och abonnemang online.
Om du har anledning att misstänka att du blivit av med ditt kort eller att någon har tillgång till dina kortuppgifter bör du omgående spärra det hos vår spärrservice, vilket du kan göra tillfälligt eller permanent. Misstänker du dessutom att ett brott har begåtts bör du även göra en polisanmälan.
Du kan registrera samtliga kort på Mina Sidor. Blir du av med din plånbok eller väska kan du spärra alla dina kort med ett enda samtal.
Lämna aldrig ut ditt kortnummer eller några kortuppgifter eller koder till någon du inte känner eller litar på. Skicka aldrig dina kortuppgifter via mail eller SMS och se till att webbsidan du handlar på inte sparar dina person- och kortuppgifter. Förvara alltid dina kortuppgifter på ett säkert vis.