Konsumentkollen
Kreditkoll, Bedrägeriassistans, ID-skydd och Spärrservice
Få full koll och kontroll på din kreditinformation, identitet och viktiga förändringar med en och samma tjänst. Konsumentkollen ger din full insyn i din aktuella kreditvärdighet och kreditscore, samtidigt som du får ett omfattande ID-skydd med juridisk assistans som omfattar alla typer av bedrägerier – utan självrisk. Du får dessutom tillgång till Spärrservice dygnet runt, året om. Allt på en och samma plats.
Konsumentkollen
Kreditkoll
Delen ”Kreditkoll” i tjänsten Konsumentkollen innebär att vi bevakar din finansiella status via Creditsafe & Dun & Bradstreet. Om en förändring sker, meddelas du direkt via SMS och/eller E-post med information om vilken förändring som skett, och vem som bett om den.
Du får dessutom obegränsad tillgång till din egen kreditinformation via MinaSidor, där du kan ta obegränsat med kreditupplysningar på dig själv. Under avsnittet ”kreditprofil” på MinaSidor kan du se ditt aktuella kreditbetyg och få information kring hur din kreditvärdighet utvecklas över tid.
Kreditkoll
Vad är en kreditkoll?
En kreditkoll innebär att du själv kan kolla upp aktuell kreditinformation om dig själv. Du får ta del av uppgifter såsom taxeringsuppgifter, kreditscore, skuldsaldo, betalningsanmärkningar och företagsengagemang. Sker en förändring i någon av dessa uppgifter, blir du omedelbart meddelad via SMS.
Hur kreditvärdig är jag?
I din kreditprofil får du ta del av aktuell kreditscore i form av en tiosiffrig skala. För att du bättre ska kunna tolka ditt resultat visas fem nivåer enligt följande: Kredit avrådes, Svag kreditvärdighet, Kreditvärdig, God kreditvärdighet, Mycket god kreditvärdighet.
Konsumentkollen
Bedrägeriassistans
Vi ger dig hjälp och assistans vid flera typer av bedrägerier. Vi erbjuder juridisk assistans (25 h/år) utan självrisk om du drabbas. Behöver du, så ingår hjälp med bland annat bestridande av fakturor och fordringar hos aktuella företag, korrigering av felaktiga betalningsanmärkningar, återupprättande av din identitet- och kreditstatus samt assistans med anmälan till polis, reklamationsnämnden eller annan myndighet.
Konsumentkollen
ID-Skydd
Delen ID-skydd i tjänsten Konsumentkollen innebär att du får hjälp med att minimera och hantera skador vid eventuell ID-stöld. Om en förändring i din information sker, meddelas du omgående via SMS och/eller E-post. Känner du inte igen förändringen ringer du vår spärrservice på 042-121951 för att lägga en tillfällig spärr på ditt personnummer. Denna spärr hävs automatiskt efter 2 veckor, men kan förlängas på din begäran om du behöver mer tid.
Exempel på ”din information” är:
Larm via SMS/E-post skickas när förändring sker i följande register:
- Creditsafe
- Dun & Bradstreet
- Adressändring
- Skatteverket
- Lantmäteriet
- PoIT
- Kronofogden
- Tingsrätt
- Bolagsverket
- SPAR
Larm via SMS/E-post skickas när förändring sker i personuppgifterna rörande:
- Namn på fysiska personer
- Kreditupplysningar (Creditsafe + Dun & Bradstreet)
- Kreditköp
- Inkomstutveckling
- Nya telefonabonnemang
- Kronofogden
- Adressändring
- Bevakning av fastigheter
- Civilstånd
- Äktenskapsförord
- Förekommen ID-handling
- Tredskodomar
- Tingsrätt
- Konkursansökningar
- Betalningsföreläggande
- Skuldsaldo
- Styrelse
- Ekonomisk förvaltare
- Taxeringsuppgifter privatpersoner
Nyheter & Press
Senaste nyheterna
Skydd mot ID-kapning
Om du blir utsatt för en identitetskapning är det viktigt att spärra ditt personnummer så snart som möjligt för att förhindra bedragaren från att fortsätta beställa varor och ta ut lån eller abonnemang i ditt namn. ViPo är en av få leverantörer av ID-skydd som idag har möjlighet att spärra ditt personnummer hos både UC, Dun & Bradstreet samt Creditsafe även på kvällar och helger.
Larm via SMS & E-post
När en kreditupplysning görs i ditt personnummer kommer du omedelbart att bli meddelad via SMS och/eller E-post med information om upplysningen. Känner du inte igen informationen ringer du snabbt och enkelt in till vår Spärrservice på 042-121951 och vi lägger då omedelbart en spärr på ditt personnummer.
Konsumentkollen
Spärrservice
Delen Spärrservice i tjänsten Konsumentkollen innebär att du efter en förlustanmälan kan spärra alla registrerade identitets- och värdehandlingar (t.ex. pass och körkort), betal- och kreditkort samt mobiltelefoner och mobilabonnemang med ett enda samtal.
Få hjälp dygnet runt
När du registrerar dina handlingar på MinaSidor eller via ViPo’s registreringsblankett, underlättas spärrning av dessa avsevärt (och kan då ske direkt genom ett enda samtal till Spärrlinjen). Tjänsten Spärrservice finns tillgänglig för dig som är kund 24/7 på telefonnummer 042-121951.
Vi kontaktar i vår tur din leverantör av diverse handling, och kan i mån av leverantörens riktlinjer beställa nya handlingar direkt till dig. Vi kan även hjälpa till med polisanmälan om så önskas.
Konsumentkollen
Vanliga frågor om Kreditkoll, ID-Skydd och Spärrservice
Med ViPo’s Konsumentkollen får du obegränsat med kreditupplysningar på din själv utan extra kostnad. I tjänsten ingår också Bedrägeriassistans vid alla typer av bedrägerier, ID-skydd och Spärrservice.
En bra kreditscore på en 10-gradig skala, ligger mellan 8-10. En bra kreditrating kommer att göra det betydligt enklare för dig att få beviljade lån och krediter, men kan samtidigt innebära att din kreditstatus anses attraktiv för bedragare.
Ett av de absolut viktigaste faktorerna när du väljer ID-skydd är att välja ett skydd med aktiv bevakning. En aktiv bevakning innebär att att du blir meddelad direkt via SMS och/eller E-post när en förändring sker i dina uppgifter.
En annan viktig faktor att se över vid val av ID-skydd är hur många (och vilka) kreditinstitut din information bevakas via. I ViPo’s tjänst Konsumentkollen hämtar vi information från källorna: Creditsafe, Dun & Bradstreet (fd. Bisnode), Adressändring, Skatteverket, Lantmäteriet, PoIT, Kronofogden, Tingsrätt, Bolagsverket och SPAR.
Detta innebär att vi idag kan erbjuda dig en av de bredaste bevakningarna som finns på marknaden.
Spärrservice är en tjänst som innebär att du kan spärra alla registrerade identitets- och värdehandlingar, betal och kreditkort samt mobiler och mobilabonnemang med ett enda samtal. Du registrerar dina uppgifter enklast genom att logga in på MinaSidor.vipo.se med Mobilt BankID.