Kundtjänst: 042-12 19 11

Enligt en undersökning från Sifo i januari 2017 så är problemet omfattande. Ca 15% av de aktiva små och medelstora företagen i Sverige uppger att de har utsatts för id-kapning, varav 74% det senaste året.  Brottsförebyggande rådet har kallat denna typ av brott för ”kriminell infiltration av bolag”. Vilket låter precis lika skrämmande som det är.

Sedan år 1766 har vi i Sverige en offentlighetsprincip. Detta är en av våra grundstenar i lagstiftningen. Det innebär att våra personuppgifter är helt offentliga vilket gör det enkelt för bedragare att leta fram alla uppgifter som behöver för att kapa ditt företag. 

Det finns även en grundprincip att det ska vara enkelt att driva bolag i Sverige. Näringsidkarens myndighetskontakt ska därmed också vara så enkel och smidig som möjligt. Tyvärr medför detta också att de blir enklare för en bedragare att begå denna typ av brott. 

En bolagskapning innebär att någon utomstående lyckas ändra uppgifterna om ditt företag hos Bolagsverket. Konsekvensen blir att bedragaren kan köpa varor och tjänster i ditt namn med hjälp av falska bolagshandlingar. Du kan också råka ut för att den som har kapat ditt bolag ändrar företagsadressen för att kunna beställa varor till en falsk leveransadress. Det förekommer också att bedragaren kan få tillgång till dina bankkonton.

Vanliga bedrägeri mot bolag

  • Bedragaren begår en ID-Stöld mot någon med exekutiv befattning. 
  • Bedragaren utnyttjar din identitet och köper saker genom ditt bolag.
  • Bedragaren ändrar bolagsengagemanget i ditt bolag utan din vetskap.
  • Bedragaren tar över ditt Bank ID genom falsklegitimation och kan därigenom godkänna köp för bolaget.
  • Bedragaren kommer över dina kortuppgifter och köper varor på internet. 

På detta viset hjälper vi dig! 

Exempel på händelser som berör bolaget och som leder till att vi notifierar dig via SMS och E-post  vid förändringar: 

  • Företagsnamn & adress
  • Betalningsanmärkningar och rating samt skuldsaldo
  • Styrelsemedlemmar och revisor
  • F-skattebevis
  • Bokslut
  • Firmatecknare och andra exekutiva befattningar
  • Konkursförvaltare
  • Historiska händelser i upp till 3 år

Exempel på händelser som berör din identitet och leder till att vi notifierar dig via SMS och E-post vid förändringar:

  • Ansökan om lån och krediter
  • Försäljning av lagfart och fastighet
  • Adressändring
  • Betalningsanmärkningar och skuldsaldo
  • Köp av varor mot avbetalning
  • Beställning av personbevis
  • Alla upplysningar kring din kredit som görs via Bisnode & Creditsafe

Om du blir drabbad av ett bedrägeri: 

Har du blivit utsatt för ett bedrägeriförsök eller ett bedrägeri så finns vår assistanslinje tillgänglig för dig dygnet runt alla årets dagar. Det är alltid en människa som svarar på nummer 042-121951 för att kunna hjälpa dig på bästa sätt. 

Vi hjälper dig bestrida felaktiga fakturor hos fodringsägare, kontakta nödvändiga myndigheter och instanser för att återställa din kreditstatus.

Om en bolags eller identitetskapning leder till tvist eller domstolsprövning så är det ditt försäkringsbolags uppgift att träda in, skulle detta inte vara fallet så hjälper vi dig föra din talan.

 

 

 

Välkommen att kontakta oss

042-12 19 11

Vardagar 10:00-16:00 Stängt 12:30-13:30

Spärrlinjen

042-12 19 51

Dygnet runt

© ViPo 2017