Partnerskap: ViPo + Invono i samarbete för tryggare affärer
Tillsammans vill vi göra det enklare för företag att undvika onödiga risker. Genom att kombinera Invonos digitala plattform för bolagsstyrning [...]
Få full koll och kontroll på din kreditinformation, identitet och viktiga förändringar med en och samma tjänst. Konsumentkollen ger din full insyn i din aktuella kreditvärdighet och kreditscore, samtidigt som du får ett omfattande ID-skydd med juridisk assistans som omfattar alla typer av bedrägerier – utan självrisk. Du får dessutom tillgång till Spärrservice dygnet runt, året om. Allt på en och samma plats.
Få full koll och kontroll på din kreditinformation, identitet och viktiga förändringar med en och samma tjänst. Konsumentkollen ger din full insyn i din aktuella kreditvärdighet och kreditscore, samtidigt som du får ett omfattande ID-skydd med juridisk assistans som omfattar alla typer av bedrägerier – utan självrisk. Du får dessutom tillgång till Spärrservice dygnet runt, året om. Allt på en och samma plats.
Delen ”Kreditkoll” i tjänsten Konsumentkollen innebär att vi bevakar din finansiella status via Creditsafe & Dun & Bradstreet. Om en förändring sker, meddelas du direkt via SMS och/eller E-post med information om vilken förändring som skett, och vem som bett om den.
Du får dessutom obegränsad tillgång till din egen kreditinformation via MinaSidor, där du kan ta obegränsat med kreditupplysningar på dig själv. Under avsnittet ”kreditprofil” på MinaSidor kan du se ditt aktuella kreditbetyg och få information kring hur din kreditvärdighet utvecklas över tid.
En kreditkoll innebär att du själv kan kolla upp aktuell kreditinformation om dig själv. Du får ta del av uppgifter såsom taxeringsuppgifter, kreditscore, skuldsaldo, betalningsanmärkningar och företagsengagemang. Sker en förändring i någon av dessa uppgifter, blir du omedelbart meddelad via SMS.
I din kreditprofil får du ta del av aktuell kreditscore i form av en tiosiffrig skala. För att du bättre ska kunna tolka ditt resultat visas fem nivåer enligt följande: Kredit avrådes, Svag kreditvärdighet, Kreditvärdig, God kreditvärdighet, Mycket god kreditvärdighet.
Vi ger dig hjälp och assistans vid flera typer av bedrägerier. Vi erbjuder juridisk assistans (25 h/år) utan självrisk om du drabbas. Behöver du, så ingår hjälp med bland annat bestridande av fakturor och fordringar hos aktuella företag, korrigering av felaktiga betalningsanmärkningar, återupprättande av din identitet- och kreditstatus samt assistans med anmälan till polis, reklamationsnämnden eller annan myndighet.
Kreditbedrägeri innebär att någon olovligen använder en annan persons identitet eller ekonomiska uppgifter för att ta lån, köpa varor eller tjänster. Det kan ske genom stulna personuppgifter, falska dokument eller nätfiske. Ofta upptäcks det först när offret får krav på skulder de inte känner till. För att skydda sig bör man använda starka lösenord, bevaka sin kreditinformation och vara försiktig med att dela personuppgifter.
Annonsbedrägeri är en form av bedrägeri där falska eller vilseledande annonser används för att lura konsumenter eller företag. Det kan ske genom fejkade e-handelsbutiker, bluffannonser på sociala medier eller klickbedrägerier där företag betalar för falsk trafik. Ofta ser annonserna professionella ut, men leder till bedrägliga webbplatser där bedragare stjäl pengar eller personuppgifter.
För att skydda dig, undvik att klicka på misstänkta annonser, kontrollera avsändaren och använd säkra betalningsmetoder
Vishing (voice phishing/telefonbedrägeri) är en form av bedrägeri där bedragare ringer och utger sig för att vara från en bank, myndighet eller ett företag för att lura dig att lämna ut känslig information. De kan hota med konsekvenser eller locka med erbjudanden för att få dig att avslöja lösenord, bankuppgifter eller personnummer.
Smishing (SMS-phishing) är en form av bedrägeri där bedragare skickar falska SMS för att lura dig att klicka på skadliga länkar eller lämna ut känslig information. Meddelandena ser ofta ut att komma från banker, myndigheter eller företag och kan innehålla brådskande meddelanden om paketleveranser, återbetalningar eller säkerhetsvarningar.
Phishing är en typ av nätbedrägeri där bedragare försöker lura dig att lämna ut känslig information, såsom lösenord, bankuppgifter eller personnummer. Det sker oftast via falska e-postmeddelanden, SMS eller webbplatser som ser ut att komma från betrodda företag, banker eller myndigheter. Syftet är att stjäla din identitet eller få tillgång till dina pengar.
Skimming är en form av kortbedrägeri där bedragare kopierar information från ditt betalkort för att kunna göra obehöriga transaktioner. Detta sker oftast genom manipulerade kortterminaler, bankomater eller osäkra betalningsenheter. Genom att använda en skimming-enhet kan bedragaren läsa av kortets magnetremsa och i vissa fall även fånga din PIN-kod med en dold kamera.
Läs mer om Skimming här.
BankID-kapning är en typ av identitetsbedrägeri där bedragare lurar dig att använda ditt BankID för att ge dem tillgång till dina bankkonton eller personliga uppgifter. Det sker ofta genom falska samtal, SMS eller e-post där bedragaren utger sig för att vara från banken, Polisen eller en myndighet. De kan påstå att ditt konto är utsatt för ett bedrägeri och att du måste verifiera dig omedelbart.
Identitetsbedrägeri (ID-kapning) innebär att någon olovligen använder dina personuppgifter för att begå bedrägerier, exempelvis genom att ta lån, teckna abonnemang eller handla på kredit i ditt namn. Bedragare kan få tag på dina uppgifter genom nätfiske (phishing), dataintrång eller stulna ID-handlingar.
Delen ID-skydd i tjänsten Konsumentkollen innebär att du får hjälp med att minimera och hantera skador vid eventuell ID-stöld. Om en förändring i din information sker, meddelas du omgående via SMS och/eller E-post. Känner du inte igen förändringen ringer du vår spärrservice på 042-121951 för att lägga en tillfällig spärr på ditt personnummer. Denna spärr hävs automatiskt efter 2 veckor, men kan förlängas på din begäran om du behöver mer tid.
Delen Spärrservice i tjänsten Konsumentkollen innebär att du efter en förlustanmälan kan spärra alla registrerade identitets- och värdehandlingar (t.ex. pass och körkort), betal- och kreditkort samt mobiltelefoner och mobilabonnemang med ett enda samtal.
När du registrerar dina handlingar på MinaSidor eller via ViPo’s registreringsblankett, underlättas spärrning av dessa avsevärt (och kan då ske direkt genom ett enda samtal till Spärrlinjen). Tjänsten Spärrservice finns tillgänglig för dig som är kund 24/7 på telefonnummer 042-121951.
Vi kontaktar i vår tur din leverantör av diverse handling, och kan i mån av leverantörens riktlinjer beställa nya handlingar direkt till dig. Vi kan även hjälpa till med polisanmälan om så önskas.
Läs om vår vardag, vårt arbete och våra tips för att hålla dig säker mot bedrägerier.
Bedrägerier och ID-kapningar blir allt vanligare, men att skydda sig behöver inte vara krångligt. Med Konsumentkollen får du ett diskret och pålitligt skydd som hjälper dig att upptäcka och stoppa misstänkta aktiviteter innan de blir ett problem.
Vi håller koll åt dig och meddelar direkt om något förändras i dina uppgifter, till exempel:
⇒ Om någon försöker ändra din folkbokföringsadress
⇒ Om ett lån eller abonnemang ansöks i ditt namn
⇒ Om en kreditupplysning tas på dig utan din vetskap
Om något händer får du en tydlig notis och vägledning om hur du enkelt kan agera. Du behöver inte göra något i onödan – bara känna dig trygg i att vi bevakar det som är viktigt.
Vi vet att livet redan är fullt av saker att hålla reda på. Därför är Konsumentkollen en lösning som bara finns där i bakgrunden och ser till att du har kontroll.
⇒ Inga krångliga processer – vi hjälper dig hela vägen
⇒ Snabbt stöd om något skulle hända – vi finns här för dig
⇒ Ett tryggt beslut – vi sköter det tekniska
Låt oss hjälpa dig att hålla koll, så att du kan fokusera på annat.
Enligt offentlighetsprincipen är våra personnummer allmänna handlingar. En allmän handling innebär en handling allmänheten har rätt att ta del av.
På Skatteverket kan du läsa mer om offentlighetsprincipen och allmänna handlingar.
Ja. Hemsidor med utgivningsbevis har grundlagsskyddad rätt att publicera sin databas enligt yttrandefrihetsgrundlagen. Om hemsidan som har ditt personnummer inte vill ta bort informationen, har du dessvärre ingen rätt till att få det borttaget.
Läs mer om detta hos Skatteverket och SPAR.
Polisen har själva gått ut och rekommenderat att man bör använda tjänster som ger information direkt i mobilen. Läs mer om polisens rekommendationer här.
När vi märker att det har skett en kreditförändring, till exempel att det har tagits ett lån, beställts ett mobilabonnemang eller gjorts en adressändring, så skickar vi ett sms och ett e-mail för att försäkra oss om att det är du som gjort förändringen och att du inte blivit utsatt för en identitetsstöld. Har någon missbrukat din identitet kommer ditt ärende att bearbetas av en avdelning som påbörjar en utredning tillsammans med dig. Vi kommer att hjälpa dig att bestrida eventuella krav eller fakturor som du har fått samt hjälpa dig att återställa din identitet. Skulle vår avdelning som hjälper dig inte lyckas bestrida och hjälpa dig får du juridiskt stöd enligt allmänna villkor för tjänsten.
För att spärra ditt personnummer eller dina värdehandlingar ringer du vår Spärrservice på 042-12 19 51. Vi går tillsammans igenom vilka värdesaker du har som ska spärras samt hur förlusten har skett. Detta går snabbare och smidigare om du har registrerat dina värdehandlingar och kort på Mina Sidor. Vi spärrar alla dina förlorade kort, värdehandlingar och värdesaker inom ett par minuter efter avslutat samtal.
Registrera eller uppdatera dina uppgifter på Mina Sidor. På Mina Sidor loggar du in med ditt personnummer och det lösenord du fick hemskickat när du beställde tjänsten alternativt Mobilt BankID. Klicka här för att komma till videoguiden för registrering av kort och mobiltelefoner.
Nej, din bevakning går via Dun & Bradstreet (fd. Bisnode) samt CreditSafe som är två av Sveriges största kreditupplysningsföretag. Tack vare att vi bevakar dina uppgifter hos bägge företag får du idag Sveriges mest omfattande bevakning hos oss.
Vi hjälper i den omfattning vi kan, dock bestämmer din kortutställares eller mobiloperatörs policy vad vi kan göra. Om vi inte har något referensnummer så som de fyra sista siffrorna på ert förlorade kort, kan de neka spärrningen. På Mina Sidor kan du enkelt registrera dina kort och värdehandlingar direkt!
Med tjänsten Konsumentkollen kan du även lägga in en omfattande spärr på ditt personnummer, om du skulle råda ut för ett försök till ID-Kapning.
Det handlar inte om pengarna du har på banken när det kommer till ID-kapning (skimming är ett av de brott som kan leda till att du blir av med pengar från ditt konto), istället är det din kreditvärdighet som påverkas.
Ett bedrägeri av denna sort kan för den drabbade innebära försämrad kredit, ekonomisk förlust och stor psykisk och tidsmässig påfrestning.
Om en obehörig får tag på ditt personnummer kan denne på kort tid göra mängder med låneansökningar och flera kreditupplysningar kommer att tas i ditt namn. Brott av denna typen har en låg chans att redas ut och ge den drabbade upprättelse.
Polisen har själva gått ut med att brott av denna typ har en låg chans att lösas (de läggs fort ner!) och rekommenderar att du har ett proaktivt skydd som larmar direkt!
Ett vanligt tillvägagångssätt i id-kapningen är för ID-kaparen att ha uppsikt och kontroll över din brevlåda. Om du inte får reda på att det tagits en kreditupplysning på dig i samband med ett bedrägeri är det svårt att veta att du blivit utsatt. Med ett ID-skydd från ViPo blir du meddelad direkt när en förändring sker i ditt personnummer.