ID-Skydd

Vad är ID-kapning?

Idag sker det i snitt ett försök till id-kapning var fjärde minut i Sverige. Brottet innebär att någon nyttjar en annan persons personuppgifter med uppsåt att begå bedrägeri.

Den offentlighetsprincip vi idag har innebär bl.a. att svenska personnummer – det vill säga med de 4 sista siffrorna – är offentliga handlingar och otroligt lätta att få tag på.

Efter det att bedragaren fått tag på det fullständiga personnumret kan ett falsk ID-kort enkelt skapas. Med det falska ID-kortet kan bedragaren beställa varor, ta lån, beställa kreditkort eller genomföra en adressändring i ditt namn. Bedragaren hämtar ut varor hos postombud med den falska legitimationen medan du fortfarande kan vara ovetandes om att din identitet är stulen.

 

Köp nu

Beställ ID-skydd

Aktiv bevakning som
larmar direkt

KREDITKOLL

Delen ”Kreditkoll” i tjänsten Konsumentkollen innebär att ViPo bevakar kundens finansiella status via Dun & Bradstreet och Creditsafe.

Sker en förändring meddelas kunden via SMS och/eller E-post med information om vilken förändring som skett, och vem som bett om den.

Kunden ges obegränsad tillgång till sin egen kreditinformation via MinaSidor. Under avsnittet ”kreditprofil” på MinaSidor kan kunden se sitt kreditbetyg och få information kring hur kreditvärdigheten utvecklas över tid. Här visas aktuellt skuldsaldo etc.

ID-SKYDD

Delen ID-skydd i tjänsten Konsumentkollen innebär att kunden får hjälp att minimera och hantera skador vid eventuell ID-stöld. Om en förändring i kundens information sker meddelas kunden via SMS och/eller E-post. Känner kunden inte igen förändringen ringer kunden vår spärrservice på 042-121951 för att lägga en tillfällig spärr på sitt personnummer. Denna spärr hävs automatiskt efter 2 veckor, men kan förlängas på kundens begäran.

Exempel på ”kundens information” är:

Larm via SMS/E-post skickas när förändring sker i följande register:

  • CreditSafe
  • Dun & Bradstreet
  • Adressändring
  • Skatteverket
  • Lantmäteriet
  • PoIT
  • Kronofogden
  • Tingsrätt
  • Bolagsverket
  • SPAR

Larm via SMS/E-post skickas när förändring sker i personuppgifterna rörande:

  • Namn på fysiska personer
  • Kreditupplysningar (Dun & Bradstreet + Creditsafe)
  • Kreditköp
  • Inkomstutveckling
  • Nya telefonabonnemang
  • Kronofogden
  • Adressändring
  • Bevakning av fastigheter
  • Civilstånd
  • Äktenskapsförord
  • Förekommen ID-handling
  • Tredskodomar
  • Tingsrätt
  • Konkursansökningar
  • Betalningsföreläggande
  • Skuldsaldo
  • Styrelse
  • Ekonomisk förvaltare
BEDRÄGERIASSISTANS

ViPo ger kunden hjälp vid bedrägerier, och erbjuder juridisk assistans (25 h/år) utan självrisk om kunden drabbas. Hjälp kan innefatta bestridande av fakturor och fordringar, korrigering av felaktiga betalningsanmärkningar, återupprättande av Kundens identitet- och kreditstatus samt assistans med anmälan till polis, reklamationsnämnden eller annan myndighet.

Bedrägerier innefattar bland annat;

SPÄRRSERVICE

Delen Spärrservice i tjänsten Konsumentkollen innebär att kunden efter en förlustanmälan kan spärra alla registrerade Identitets- och värdehandlingar (t.ex. pass och körkort), betal- och kreditkort samt mobiltelefoner och mobilabonnemang med ett enda samtal.

Genom att kunden registrerar sina handlingar på MinaSidor eller via ViPo’s registreringsblankett, underlättas spärrning av dessa avsevärt (och kan då ske direkt genom samtal till Spärrlinjen). Tjänsten är tillgänglig 24/7 på telefonnummer 042-121951.

ViPo kontaktar i sin tur kundens leverantör av diverse handling, och kan i mån av leverantörens riktlinjer beställa nya handlingar direkt till kunden. ViPo kan även hjälpa till med polisanmälan om så önskas av kunden.

ID-Skydd

Varför behöver jag ID-skydd?

Idag behöver du ett ID-skydd för att minska risken för att en bedragare utför en id-kapning och på olika sätt olovligt nyttjar din identitet och din kreditvärdighet. Eftersom att våra 4-sista siffror är offentliga uppgifter är det lätt för en bedragare idag att få tag på dem genom en enkel sökning på internet, eller via ett anonymt samtal till Skatteverket.

Vårt ID-skydd är ett proaktivt skydd som larmar direkt när en förändring sker. Detta gör det möjligt att avbryta bedrägerier innan varorna skickas eller lånet har betalats ut.

 

Köp nu

bedrägeri

Alltid aktuell kreditbedömning, händelser och skuldsaldo

varning-vipo-id-larm

83 000 personnummer bevakas via vår portal

id-larm-omfattande

Marknadens mest omfattande bevakning med koppling till både Dun & Bradstreet och Creditsafe

id-skydd-kreditupplysning-sparrservice-dator
Konsumentkollen

Kom igång med Konsumentkollen

Mina Sidor och Kreditbevakning

Minasidor.vipo.se kan du kontrollera händelser samt annat såsom kreditupplysningar, kreditscore, företagsengagemang i Sverige etc. Med Bolagskollen kan du dessutom kreditupplysa obegränsat med företag – helt kostnadsfritt!

Stöldskyddsregister

Ett viktigt tips är att du så snart som möjligt lägger in dina värdehandlingar och kortuppgifter i vårt stöldskyddsregister. Blir du av med väskan på resan kan du spärra alla kort och värdehandlingar med ett enda samtal till oss. Vi beställer dessutom nya kort i den mån det är möjligt.

Spärrservice hela dygnet

Du kan alltid spärra dina uppgifter och identitetshandlingar hos oss. Ett samtal är allt som krävs och vi finns tillgängliga för dig 24/7.

Stöldskyddsdekaler

Missa inte att märka upp brevlåda och andra värdesaker med våra stöldskyddsdekaler. Förlorar du till exempel dina glasögon och de lämnas in till oss ser vi till att du får tillbaka dem och upphittaren får hittelön på upp till 500kr!

ID-Kapningar i Sverige

Vilka är de bästa sätten att skydda sig mot id-stöld?

Känner du dig orolig för att drabbas utav ID-kapning? Om du följder dessa råd minskar du risken avsevärt från att få din identitet kapad:

Skydda dina personuppgifter
Lämna aldrig ut personlig information så som personnummer eller kontouppgifter via mail, sms eller sociala medier. Undvik även att ge ut ditt personnummer verbalt på allmänna platser där andra kan höra vad du säger, visa istället upp din legitimation så att personalen på plats själv får uttyda informationen.

Hur snabbt går det innan jag blir larmad?
Observera att ett aktivt larm är helt avgörande för att kunna avbryta ett pågående bedrägeri. Med ViPo’s ID-skydd blir du larmad direkt. Så fort en förfrågan skickas får du ett SMS av oss. Detta innebär att vi tillsammans kan agera direkt och hindra varorna från att skickas eller lånet betalas ut. Att ha ett aktivt larm är avgörande för att kunna stoppa ett pågående bedrägeri.

Vad ingår egentligen i tjänsten och får jag den hjälp som behövs om jag blir utsatt?
Det är viktigt att vissa saker ingår när du använder dig av tjänster som id-skydd. Att ha en aktiv bevakning som larmar direkt när en förändring sker i dina uppgifter är det som gör det möjligt att avbryta bedrägeriet innan berörda företag godkänner ditt köp och skickar ut varor eller betalar ut lån.

Så fort ett företag har skickat varorna eller betalat ut lånet löper de risk för ekonomisk förlust. Det är då upp till dig att bevisa din oskuld. När du fått ett larm och kontaktat oss så spärrar vi ditt personnummer direkt. Detta agerande kommer stärka din oskuld gentemot företaget och minska risken för att du ska behöva betala påminnelseavgifter eller inkassokrav avsevärt.

Att du kan få hjälp dygnet runt är också viktigt för att kunna agera snabbt. Läs mer om vad som ingår i Konsumentkollen eller beställ ditt ID-skydd direkt hos ViPo!
Vill du veta mer går det såklart också bra att kontakta oss direkt. Lämna bara dina uppgifter, så kommer våra säkerhetsrådgivare att hjälpa dig vidare i ditt beslut.

Bevaka rätt uppgifter
För att kunna agera är det viktigt att du har koll på rätt ställen. Vi bevakar dina uppgifter och meddelar dig om förändringar rörande:

Namn och adress på fysiska personer (Skatteverket via Spar)

Civilstånd (Skatteverket via Spar)

Taxerad inkomst (Skatteverket)

Taxerad inkomst, omräkningar (Skatteverket)

Fastighetsuppgifter, taxeringsuppgift (Skatteverket)

Fastighetsuppgifter, lagfart etc (Lantmäteriet)

Äktenskapsförord (Skatteverket)

Förkommen ID-handling (Egen registrering/Förlustanmälan)

Ställda frågor och frågeställare hos Dun & Bradstreet (f.d. Bisnode) med partners

Kreditengagemangsuppgifter (beviljade lån/ krediter)

Betalningsanmärkningar

Tredskodomar (Tingsrätt)

Konkursansökningar (Tingsrätt och Kronofogden)

Betalningsföreläggande (Kronofogden)

Ekonomisk förvaltare (Tingsrätt via Post- och Inrikes tidningar) (PoIT)

Näringsförbud (Tingsrätt)

Utmätning/återtaget gods (Kronofogden)

Skuldsaldo (Kronofogden)

Skuldsanering (Kronofogden)

Konkurser och konkursförvaltare

Kronofogden och PoIT

Styrelse, VD i Aktiebolag (Bolagsverket)

ID-Kapningar i Sverige

Lär dig mer om ID-Skydd

ID-Larm

Din kreditvärdighet tar stor skada vid ID-kapningar

Det handlar inte om pengarna du har på banken när det kommer till ID-kapning (skimming är ett av de brott som kan leda till att du blir av med pengar från ditt konto), istället är det din kreditvärdighet som påverkas.

Ett bedrägeri av denna sort kan för den drabbade innebära försämrad kredit, ekonomisk förlust och stor psykisk och tidsmässig påfrestning.

Om en obehörig får tag på ditt personnummer kan denne på kort tid göra mängder med låneansökningar och flera kreditupplysningar kommer att tas i ditt namn. Brott av denna typen har en låg chans att redas ut och ge den drabbade upprättelse.

Polisen har själva gått ut med att brott av denna typ har en låg chans att lösas (de läggs fort ner!) och rekommenderar att du har ett proaktivt skydd som larmar direkt!

Brevlådan är ett vanligt steg i id-kapningen

Ett vanligt tillvägagångssätt i id-kapningen är för ID-kaparen att ha uppsikt och kontroll över din brevlåda. Om du inte får reda på att det tagits en kreditupplysning på dig i samband med ett bedrägeri är det svårt att veta att du blivit utsatt. Med ett ID-skydd från ViPo blir du meddelad direkt när en förändring sker i ditt personnummer.

Vilka blir drabbade av ID-kapning?

I dagsläget är alla personer med svenskt personnummer och med godkänd kredit i riskzonen för att bli drabbade av en ID-kapning.

Stämmer det att de 4 sista siffrorna i mitt personnummer finns på internet?

Ja, dina fyra sista siffror ditt personnummer är offentliga uppgifter. Trots att vi forfarande blir uppmärksammade på att vara försiktiga med att lämna ut våra fullständiga personnummer är de offentliga handlingar.

Det är idag mycket lätt att få tag på ett fullständigt personnummer, då de finns tillgängliga via olika sidor på internet. En hemsida som publicerar personnummer har i regel utgivningsbevis, vilket innebär att företaget bakom hemsidan har grundlagsskyddad rätt att publicera uppgifterna.

Med ett ID-Skydd med aktiv bevakning och spärrservice kan du försvåra processen för bedragare avsevärt.

Relaterade sökningar: Ge ut personnummer, få reda på personnummer, personnummer allmän handling

Kan jag ta bort mitt personnummer från nätet?

Nej, det går i regel inte att ta bort sitt personnummer från nätet. Detta beror på att det är en offentlig handling och du kan inte kräva att dina uppgifter plockas bort – trots att risker för stöld eller bedrägeri idag är hög.

Det finns dock vissa saker du kan göra direkt för att minska risken för att du eller någon i din närhet ska drabbas av id-kapningar.

Läs mer om vad du kan göra för att minska risken här.

Har du blivit utsatt för ett bedrägeri? Läs mer om hur du går vidare här.

“ID–skydd ingår i min hemförsäkring”

Många har idag en del i sin hemförsäkring som ofta kallas för ID-skydd. Skillnaden mellan detta skydd och ViPo’s Konsumentkollen är att vi larmar dig direkt när en förändring sker.

Så fort en kreditupplysning, adressändring eller liknande sker kommer vi att kontakta dig via SMS eller genom e-post för att du direkt skall kunna agera innan bedragaren på annat sätt kan fortsätta med kapningen.

Hur förhindrar jag en ID-stöld?

En ID-stöld innebär: att någon nyttjar en annan persons personuppgifter med uppsåt att begå bedrägeri. I dagsläget är alla personer med ett svenskt personnummer och med godkänd kredit i riskzonen. Allt som krävs är en OK kreditstatus.

Viktigt att veta är att bevisbördan vid en ID-kapning ligger på den drabbade. Blir du utsatt är det alltså upp till dig att bevisa din oskuld. När du direkt får ett larm vid första tecknet på en ID-kapning och spärrar ditt personnr har du aktivt agerat för att frånsäga dig att det är du som faktiskt har genomfört köpet. Med hjälp av information som detta är det till exempel enklare att stoppa en kreditupplysning samt skydda sig mot att fortsätta bli kapad.

Vad är skillnaden mellan vad jag får i min hemförsäkring och i ert IDskydd?

Skillnaden mellan ett IDskydd med aktiv bevakning kontra de flesta ID-försäkringar som ingår i hemförsäkringen, eller som bankerna erbjuder, är att du får en förebyggande tjänst istället för retroaktiv hjälp (hjälp i efterhand). Ett av de absolut viktigaste åtgärderna för att förhindra att ett försök till en ID-stöld blir en fulländad ID-stöld är att agera direkt.

Med hjälp av ViPo’s Konsumentkollen och bevakning blir du omedelbart meddelad via sms samt e-post. Detta ger dig möjlighet att stoppa och avbryta bedrägeriförsöket innan det eskalerar. De skydd som försäkringsbolagen erbjuder till exempel, är i princip alltid förknippade med att du måste betala självrisk, samt att du själv måste bestrida eventuella krav och polisanmäla om du blivit kapad. Du kommer även på egen hand behöva kontakta de många olika kreditinstituten som ska kontaktas och även lägga mycket tid och energi på att försöka återställa din egen kreditstatus.