Kontakta oss

Välkommen till ViPo!

Här finner du våra allmänna villkor, svaren på vanliga frågor, kontaktformulär samt integritetspolicy.

Företagsuppgifter
ViPo Säkerhetstjänster AB
Järnvägsgatan 7, 252 24 Helsingborg
Org. nr. 559066-3026
info@vipo.se

 

Kontakta oss Vanliga frågor

Skydda dig mot bedrägeri och ID-Kapning med ViPo's ID-larm
Kundtjänst

Vill du komma i kontakt med oss?

042-12 19 11

Kundtjänst

Öppettider i kundtjänst

Måndag-Torsdag: 09.30-16.30
Lunchstängt: 12.30-13.30
Fredag: 09.30-15.00
Helger & Röda dagar: Stängt

Spärrtjänst

Öppettider

Dygnet runt, året om.

24/7

Spärrtjänst

Behöver du spärra ditt personnummer?

042-12 19 51

Allmänna villkor

Nedan finner du de aktuella villkoren för våra tjänster

Privatperson

Allmänna köpvillkor ViPo Säkerhetstjänster Öppna PDF
Allmänna villkor för Konsumentkollen (fr.o.m. 2023-07-01) Öppna PDF
Huvudavtal Brandkollen Öppna PDF
Allmänna villkor för Konsumentkollen (fr.o.m. 2023-01-01 t.o.m. 2023-06-30) Öppna PDF
Allmänna köpvillkor för hemsida Öppna PDF

Företag

Allmänna villkor för Bolagskollen (fr.o.m. 2023-07-01) Öppna PDF
Allmänna villkor för Bolagskollen (fr.o.m. 2022-05-30 t.o.m. 2023-06-30) Öppna PDF
Övriga/tidigare villkor och blanketter

Allmänna villkor för ID-Larm Öppna PDF
Allmänna villkor för Mobilt Brandlarm Öppna PDF
Allmänna villkor för Nyckelbricka Öppna PDF
Integritetspolicy/GDPR Öppna PDF
Blankett för registerutdrag Öppna PDF
Standard ångerblankett Öppna PDF
Allmänna villkor för Enkla Firman  Öppna PDF
Begära tillgång till data

Vi prioriterar din integritet. Du som privatperson har således rätt att få information om vilken data vi behandlar om dig. Vill du lämna en begäran gör du det skriftligt. Din ansökan måste därtill undertecknas av den sökande samt innehålla uppgifter om namn och personnummer.

Utdragen sänds till den sökandes folkbokföringsadress inom en månad från det att ansökan inkommit till oss.

Skicka begäran till

ViPo Säkerhetstjänster AB
Järnvägsgatan 7
252 24, Helsingborg

Begära rättelse av data & invända till behandling av data

Ring vår kundtjänst för att begära rättelse.
Telefon: 042-12 19 11

Övriga rättelser

Rätt till begränsning av behandling och rätt till dataportabilitet av data började gälla i samband med att EU:s nya dataskyddsförordning, även kallad GDPR, trädde i kraft den 25 maj 2018.

Integritetspolicy

Vi prioriterar din integritet

Öppna PDF för att komma till vår integritetspolicy. Du kan även välja att ladda ner en blankett för begäran av registerutdrag för att ta del av hur dina personuppgifter används av oss.

FAQ

Vanliga frågor och svar

Kontakt

Frågor om ID-Kapningar
Vad har offentlighetsprincipen med mitt personnummer att göra?

Enligt offentlighetsprincipen är våra personnummer allmänna handlingar. En allmän handling innebär en handling allmänheten har rätt att ta del av.

Skatteverket kan du läsa mer om offentlighetsprincipen och allmänna handlingar.

Stämmer det att mitt personnummer ligger ute på nätet?

Ja. Hemsidor med utgivningsbevis har grundlagsskyddad rätt att publicera sin databas enligt yttrandefrihetsgrundlagen. Om hemsidan som har ditt personnummer inte vill ta bort informationen, har du dessvärre ingen rätt till att få det borttaget.

Läs mer om detta hos Skatteverket och SPAR.

Vad säger Polisen om ID-Kapningar?

Polisen har själva gått ut och rekommenderat att man bör använda tjänster som ger information direkt i mobilen. Läs mer om polisens rekommendationer här.

Frågor om tjänsten Konsumentkollen
Får jag SMS oavsett hos vilket företag kreditupplysningen genomförs?

Nej, din bevakning går via Dun & Bradstreet (fd. Bisnode) samt CreditSafe som är två av Sveriges största kreditupplysningsföretag. Tack vare att vi bevakar dina uppgifter hos bägge företag får du idag Sveriges mest omfattande bevakning hos oss.

Kan ni hjälpa mig att spärra kort även om jag inte har registrerat mina handlingar?

Vi hjälper i den omfattning vi kan, dock bestämmer din kortutställares eller mobiloperatörs policy vad vi kan göra. Om vi inte har något referensnummer så som de fyra sista siffrorna på ert förlorade kort, kan de neka spärrningen. På Mina Sidor kan du enkelt registrera dina kort och värdehandlingar direkt!

Med tjänsten Konsumentkollen kan du även lägga in en omfattande spärr på ditt personnummer, om du skulle råda ut för ett försök till ID-Kapning.

Hur hjälper ni mig vid en identitetsstöld?

När vi märker att det har skett en kreditförändring, till exempel att det har tagits ett lån, beställts ett mobilabonnemang eller gjorts en adressändring, så skickar vi ett sms och ett e-mail för att försäkra oss om att det är du som gjort förändringen och att du inte blivit utsatt för en identitetsstöld. Har någon missbrukat din identitet kommer ditt ärende att bearbetas av en avdelning som påbörjar en utredning tillsammans med dig. Vi kommer att hjälpa dig att bestrida eventuella krav eller fakturor som du har fått samt hjälpa dig att återställa din identitet. Skulle vår avdelning som hjälper dig inte lyckas bestrida och hjälpa dig får du juridiskt stöd enligt allmänna villkor för tjänsten.

Jag har fått larm, men kan inte se något på mina sidor?

Har du fler personer inlagda i din tjänst? Då kan det vara någon av de andra i din tjänst som fått larm men att ni valt att koppla dennes larm till din telefon. Det är även möjligt att du får larmet om du tecknat avtalet, och ni inte hunnit lägga in telefonnumren till de andra personerna i tjänsten. Du kan själv ändra kontaktnummer på Mina Sidor, eller ringa oss så hjälper vi dig.

Hur fungerar spärrservice till av id-handling och kreditkort?

För att spärra ditt personnummer eller dina värdehandlingar ringer du vår Spärrservice på 042-12 19 51. Vi går tillsammans igenom vilka värdesaker du har som ska spärras samt hur förlusten har skett. Detta går snabbare och smidigare om du har registrerat dina värdehandlingar och kort på Mina Sidor. Vi spärrar alla dina förlorade kort, värdehandlingar och värdesaker inom ett par minuter efter avslutat samtal.

Hur gör jag för att registrera eller uppdatera mina kort och/eller mobiltelefoner?

Registrera eller uppdatera dina uppgifter på Mina Sidor. På Mina Sidor loggar du in med ditt personnummer och det lösenord du fick hemskickat när du beställde tjänsten alternativt Mobilt BankID. Klicka här för att komma till videoguiden för registrering av kort och mobiltelefoner.

Fakturafrågor
Hur aktiverar jag autogiro?

Vill du ha hjälp med att aktivera autogiro kan du kontakta vår kundtjänst, eller se vår videoguide här: https://www.vipo.se/minasidor

Du kan även gå in direkt på https://autogiro.svea.com/.

Kan jag betala årsvis?

Kontakta kundtjänst på 042-12 19 11 eller info@vipo.se för att lägga upp årsfaktura.

Jag hittar inget inbetalningskort på fakturan, hur betalar jag?

Vi har fått en mer modern design på våra fakturor. Det går fortfarande bra att klippa bort den nedre delen på fakturan och skicka in till banken, precis som vanligt! Är du osäker är du välkommen att kontakta kundtjänst.

Vilka betalningsalternativ finns?

Vi erbjuder betalning via faktura, e-postfaktura eller autogiro. Har du nyligen startat e-postfakturering, dubbelkolla om första fakturan hamnat i skräpposten. Klicka här för att komma till videoguiden för hur du registrerar dig för autogiro.

Vad är stöldskyddsdekaler?
I vissa fall medföljer stöldskyddsdekalerna när man tecknar en av våra tjänster. Tjänsten är då kostnadsfri under första året och faktureras därefter årsvis. Om du inte vill ha dekalerna år två, kontakta kundtjänsten så hjälper vi dig att ta bort avgiften samt dekalerna.
Hur kan jag se om min faktura är betald?

Du kan logga in på minasidor.vipo.se och se alla dina fakturor. Här kan du även se om fakturan är betalt eller inte, oavsett betalningsmetod.

Jag betalar via autogiro, var kan jag se mina fakturor?

Du finner alla dina fakturor på minasidor.vipo.se . Här kan du även se om betalningen är gjord eller inte.

Jag har skickat in en autogiro blankett, men jag har ändå fått en pappersfaktura?

Pappersfakturan du fått skapades och skickades ut till dig innan ditt autogiro blev godkänt. Vi kommer därmed att dra din betalning via autogiro från nästa månad. Denna månadsbetalning behöver betalas som tidigare.

Uppsägning och ångerrätt
Ångerrätten har gått ut, vad gäller?

Enligt distansavtalslagen har du som konsument 14 dagar ångerrätt från dagen då du tecknade avtalet. Din tjänst har nu en bindningstid som du finner på ditt avtal eller i ditt välkomstbrev. För uppsägning av tjänsten, kontakta kundtjänst.

När kan jag säga upp tjänsten ID-Larm Prio?

Efter avtalstidens slut löper avtalet tillsvidare med 3 (tre) månaders uppsägningstid. Om du vill avsluta din tjänst kontaktar du kundtjänst, vi skickar därefter ut en uppsägningsblankett till dig som du enkelt skriver under och returnerar. Kom ihåg att det är viktigt idag att ha en bevakning på ditt personnummer.

Har jag rätt att ångra mitt köp?

Enligt Distansavtalslagen har du som konsument rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från den dagen du ingick avtalet. Skulle du ångra dig inom denna tid kontaktar du oss på telefon 042-12 19 11. Har du då redan betalat tjänsten betalar vi tillbaka hela beloppet.