FAQ

Här får ni svar på de vanligaste frågorna vi får. Är det något annat ni undrar över så är ni välkommna att kontakta oss istället!

FAQ

 

Nedan visas svar på de vanligaste frågorna. Har du någon fråga som inte finns med? Hör gärna av dig!

Vad har offentlighetsprincipen med mitt personnummer att göra?

Enligt offentlighetsprincipen, en svensk grundlag, är våra personnummer allmänna handlingar. En allmän handling innebär en handling allmänheten har rätt att ta del av.

Skatteverket kan du läsa mer om offentlighetsprincipen och allmänna handlingar.

Stämmer det att mitt personnummer ligger ute på nätet?

Ja. Hemsidor med utgivningsbevis har grundlagsskyddad rätt att publicera sin databas enligt yttrandefrihetsgrundlagen. Om hemsidan som har ditt personnummer inte vill ta bort informationen, har du dessvärre ingen rätt till att få det borttaget.

Läs mer om detta hos Skatteverket och SPAR.

 

Vad säger polisen om ID-kapningar?

Polisen har själva gått ut och rekommenderat att man bör använda tjänster som ger information direkt i mobilen. Läs mer om polisens rekommendationer här. 

Jag vill aktivera autogiro?

Vill du ha hjälp med att aktivera autogiro kan du kontakta vår kundtjänst, i annat fall går du in på  https://autogiro.svea.com/.

 

Får jag SMS oavsett hos vilket företag upplysningen genomförs?

Nej, Din bevakning går via Bisnode samt CreditSafe som är två av Sveriges största kreditupplysningsföretag. Vi har valt att samarbeta med Bisnode och CreditSafe pga av att dom är störst inom detaljhandeln, telecom och snabblån.

Kan ni hjälpa mig att spärra även om jag inte har registrerat mina handlingar?

Vi hjälper i den omfattning vi kan, dock bestämmer din t.ex. kortutställares eller mobiloperatörs policy vad vi kan göra. Om vi inte har något referensnummer så som de fyra sista siffrorna på ert förlorade kort, det de neka spärrningen.

Har jag rätt att ångra mitt köp?

Enligt Distansavtalslagen har du rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från den dagen avtalet ingick. Skulle du ångra dig inom denna tid kontaktar du oss på telefon 042-12 19 11. Har du då redan betalat tjänsten betalar vi tillbaka hela beloppet.

Hur hjälper ni mig vid en identitetsstöld?

När vi märker att det har skett en kreditförändring, till exempel att det har tagits ett lån, beställts ett mobilabonnemang eller gjorts en adressändring, så skickar vi ett sms och ett e-mail för att försäkra oss att det är du som tagit ett lån eller om det är någon annan som har gjort det i ditt namn. Har någon missbrukat din identitet kommer ditt ärende att bearbetas av en avdelning som påbörjar en utredning tillsammans med dig. Vi kommer att hjälpa dig att bestrida eventuella krav eller fakturor som du har fått samt hjälpa dig att återställa din identitet. Skulle vår avdelning som hjälper dig inte lyckas bestrida och hjälpa dig får du juridiskt stöd i vissa fall enligt allmänna villkor för tjänst.

Kan jag betala årsvis?

Kontakta kundtjänst så hjälper vi dig.

Hur gör jag för att registrera eller uppdatera mina kort och/eller mobiltelefoner?

Det smidigaste sättet att registrera eller uppdatera dina kort/mobiltelefoner är att göra det här på hemsidan. Du loggar in på Mina sidor/Logga in. Där anger du ditt personnummer och det lösenord du fick hemskickat när du beställde tjänsten alt använder mobilt bank id.

När kan jag säga upp tjänsten ID-Larm PRIO?

När din tjänst förnyas skickas det i god tid ut ett förnyelsebrev som informerar om att din tjänst påbörjar ett nytt avtalsår. Om du vill avsluta din tjänst kontaktar du kundtjänst så skickar dom ut en uppsägningsblankett till dig som du enkelt skriver under och retunerar.

Hur går en spärr till av id/kreditkort m.m?

Ring vår Spärrservice på 042-12 19 51. Vi går tillsammans igenom vilka värdesaker du har förlorat och som ska spärras samt hur förlusten har skett. Detta går snabbare och smidigare om du har registrerat dessa på Mina Sidor. Vi spärrar alla dina förlorade kort, värdehandlingar och värdesaker inom ett par minuter efter avslutat samtal.
HÄMTA DITT GRATIS RFID-BLOCKER KORT!Fyll i formuläret för att beställa hem ditt kostnadsfria RFID-Blocker kort*.

VARFÖR ViPo'S RFID-BLOCKER?
- Vi på ViPo prioriterar din trygghet. Vi vill göra det lättare att skydda dina viktiga kort-& värdehandlingar. Tack vare den QR-kod som lett dig hit har du nu möjlighet att hämta ut ett kostnadsfritt RFID-Blocker kort! Allt du behöver göra är att fylla i dina uppgifter här på sidan.

Lägg kortet i din plånbok intill de kort som har "RFID-symbolen". När det är dags att betala flyttar du bara kortet - och signalen fungerar igen!

* För att beställa hem ett kostnadsfritt kort krävs giltiga kontakt- och personuppgifter. Endast ett kort per kund.