Om ViPo

ViPo förmedlar tjänster till såväl privatpersoner som företag runt om i Sverige rörande några av de snabbast växande brotten: ID-stölder och bolagskapningar.
Vi på ViPo förmedlar huvudsakligen våra tjänster över telefon, med bas i Helsingborg. 

Har du frågor om eller till oss? Tveka inte på att höra av dig till info@vipo.se så hjälper vi dig!

Verksamhet

ViPo förmedlar tjänster till såväl privatpersoner som företag runt om i Sverige rörande några av de snabbast växande brotten: ID-stölder och bolagskapningar. Vi på ViPo prioriterar effektivt arbete för att förekomma bedragarna.

I ett brett samarbete med några av Sveriges främsta företag inom sina områden kan vi på  ViPo stolt förmedla tjänster till såväl privatpersoner som företag och erbjuda tjänster som förebygger och skyddar svenska medborgare och företag mot ID-och Bolagskapningar.

Vi gör det även möjligt för såväl privatpersoner som företag att skydda sina betalkort med hjälp av RFID-Blocker, eller spärra alla sina värdehandlingar (så som körkort, bankkort och pass) med hjälp av ett enda samtal till vår spärrlinje om olyckan skulle vara framme. 

Vad innebär en ID-kapning?

Vad är en ID-kapning?
En ID-kapning eller ID-stöld innebär att någon nyttjar en annan persons personuppgifter med uppsåt att begå bedrägeri. I dagsläget är alla personer med ett svenskt personnummer och med godkänd kredit i riskzonen.

Hur går det till?
Vanligtvis finner de kriminella fullständiga personnummer på olika hemsidor. Den offentlighetsprincip vi idag har innebär bl.a. att svenska personnummer – med de 4 sista siffrorna – är offentliga handlingar och otroligt lätta att få tag på.
Efter det att bedragaren fått tag på det fullständiga personnumret kan ett falsk ID-kort enkelt skapas. Med det falska, mycket trovärdiga, ID-kortet kan bedragaren sedan beställa varor, ta snabba lån, beställa kreditkort eller adressändra i den ID-kapades namn. Bedragaren hämtar ut varor hos postombud med den falska legitimationen medan den drabbade är ovetandes om att dennes identitet är stulen.

När får du veta att du blivit ID-kapad?
I många fall får den drabbade inte reda på att denne utsatts för en ID-stöld förrän fakturor, krav eller inkassokrav börjar dyka upp i brevlådan. Detta kan ta allt från 2-3 dagar till 2-3 veckor. Under hela denna period har bedragaren fortsatt tillgång till den stulna identiteten och kan därmed fortsätta bedrägeriet fram tills att personnumret spärras.

 

Skillnaden mellan försäkring och ViPo's ID-skydd?

Vad händer om jag blir ID-kapad?
Blir du utsatt för en ID-stöld måste du så snabbt som möjligt spärra ditt personnummer hos de olika kreditupplysningsföretagen som finns och polisanmäla händelsen. Ett bedrägeri av denna sort kan för den drabbade innebära en försämrad kredit, ekonomisk förlust och stor psykisk och tidsmässig påfrestning. Brott av denna typen har en låg chans att redas ut och ge den drabbade upprättelse.

Vad är skillnaden mellan vad jag får i min försäkring och i ViPo’s ID-skydd?
Skillnaden mellan ett ID-skydd med aktiv bevakning kontra de flesta ID-försäkringar som ingår i hemförsäkringen, eller som bankerna erbjuder, är ett förebyggande skydd istället för eventuell hjälp i efterhand där du dessutom får betala självrisk. Ett av de absolut viktigaste åtgärderna för att förhindra att ett försök till en ID-stöld blir en fulländad ID-stöld är att agera direkt. Med hjälp av ViPo’s ID-skydd blir du omedelbart notifierad via sms och/eller e-post. Detta ger dig möjlighet att stoppa och avbryta bedrägeriförsöket innan det eskalerar. Att du agerar direkt hjälper dig dessutom att bevisa din oskyldighet i bestridande av betalningskrav.