Kreditupplysning

Kreditupplysning och kreditprövning

En kreditupplysning är en prövning av din kreditvärdighet som i regel görs i samband med att du ansöker om ett lån eller en kredit. Syftet är att bedöma om du är kreditvärdig och din förmåga att betala tillbaka.

En kreditupplysning inkluderar information relaterad till din inkomst, men också om du har några aktiva krediter eller betalningsanmärkningar sedan tidigare. Är det så att du har en skuld hos Kronofogden kommer det också att finnas med i kreditupplysningen om dig.

Två typer av kreditupplysningar

Mikroupplysning och personupplysning är två sorters kreditupplysningar för privatpersoner som ofta blandas ihop. Som namnet avslöjar är mikroupplysning en mindre omfattande upplysning som i regel endast innefattar personens namn, adress, eventuella betalningsanmärkningar samt ett eventuellt skuldsaldo hos Kronofogden.

Vid en mer omfattande kreditupplysning använder man sig av en personupplysning som utöver personuppgifter och inkomstuppgifter även inkluderar information om fastighetsinnehav, äktenskapsförord samt tidigare anmärkningar eller förfrågningar.

Baserat på vilken typ av lån du ansöker om, kan långivaren själv välja vilken typ av kreditupplysning de vill beställa. I samband med stora bedömningar som omfattar stora belopp är det vanligast att långivaren beställer en personupplysning. I samband med mindre riskfyllda bedömningar kan de ibland nöja sig med en mikroupplysning.

Varför kreditupplysning?

Varför banker och andra företag tar en kreditupplysning

Skälen är många för en långivare att ta en kreditupplysning på dig när du ansöker om ett lån eller en kredit. Den viktigaste anledningen är att man vill försäkra sig om att du som låntagare faktiskt har förmåga att betala tillbaka lånet tillsammans med den ränta och eventuella amorteringar som tillkommer.

Om det visar sig i kreditupplysningen att du har obetalda skulder är sannolikheten lägre att du kommer bli beviljad ett lån. Om du däremot är skuldfri och fri från betalningsanmärkningar i kombination med att du har en stabil inkomst är sannolikheten för att du ska få ett lån beviljat högre.

I Sverige är alla banker och andra långivare enligt lag skyldiga att genomföra en kreditprövning på dig innan de beviljar ett lån som du har ansökt om som privatperson. Detta förhållningssätt är tydligt reglerat i lagen om bank- och finansieringsrörelse, likväl som i konsumentkreditlagen. 

Skydda dig mot bedrägeri och ID-Kapning med ViPo's ID-larm
bedrägeri

Alltid aktuell kreditbedömning, händelser och skuldsaldo

varning-vipo-id-larm

83 000 personnummer bevakas via vår portal

id-larm-omfattande

Marknadens mest omfattande bevakning med koppling till både Dun & Bradstreet och Creditsafe

Kreditupplysning

Kreditupplysning är en trygghet även för privatpersoner

Att ta en kreditupplysning kan utöver sitt huvudsyfte att ge långivaren trygghet, även fungera som en trygghet för dig privat. Genom att göra en kreditupplysning på sig själv kan man få vägledning i sin privatekonomi, och själv göra en bedömning om man har möjlighet och kapacitet att återbetala ett lån. Är man nyfiken på hur sin egen kreditvärdighet ser ut, kan det vara bra att veta att många kreditupplysningsföretag erbjuder möjligheten att göra en kostnadsfri kreditupplysning varje år. Genom ViPo’s tjänster ID-Larm, Enkla Firman och Bolagskollen kan du på ett enkelt sätt få tillgång till din egen kreditscore.

Ha i åtanke att din kreditvärdighet kan påverkas om det under en kort period skulle göras väldigt många kreditupplysningar på dig, då varje kreditupplysning registreras upp till ett år i systemet. Om du utsätts för en ID-kapning kan det med andra ord påverka din ekonomi under en lång tid. På ViPo hjälper vi till att återställa din kreditstatus till den ursprungliga om du blir utsatt.

Vad gör kreditupplysningsföretag?

Kreditupplysningsföretagens uppgift är att tillhandahålla information om såväl privatpersoner som företag till exempelvis banker och andra lån- och kreditgivare för att hjälpa dem att bedöma om du är kreditvärdig och ska få ditt lån beviljat. Kreditupplysningsföretaget tillhandahåller en nulägesbild och gör en bedömning, men i slutändan ligger beslutet i kreditgivarens händer.

Svenska kreditupplysningsföretag har enligt lag även skyldighet att skicka dig en kopia när en upplysning är utförd. Den skickas i första hand via post till din folkbokföringsadress, såvida du inte aktiverat en digital brevlåda som gör att du på ett säkert sätt kan ta emot upplysningen digitalt istället. Även om det ofta går snabbare att få upplysningen till sin digitala brevlåda så tar det i regel några dagar innan upplysningen kommer fram. Med hjälp av ViPo´s tjänster blir du genast meddelad när Creditsafe eller Dun & Bradstreet (fd. Bisnode) får information om att det sker en kreditupplysning på ditt personnummer. Detta sker alltså till och med innan kreditinstitutet tar emot kreditupplysningen.

Om eventuella frågor dyker upp om varför en upplysning har blivit gjord på dig, råder vi dig att kontakta kreditgivaren. I ditt SMS och på Mina Sidor får du information om vem som tagit en kreditupplysning på dig, samt vilket klockslag förfrågan skickades. Kontaktuppgifterna står alltid på din upplysningskopia.

Försöker någon ta ett lån i ditt namn?

Har du fått en upplysningskopia om ett lån som du inte ansökt om? Då kan det vara så att du har råkat ut för en ID-kapning. Idag sker i snitt ett försök till ID-kapning var fjärde minut i Sverige, och dessvärre är det få av dessa brott som klaras upp av polisen.  Anledningen till detta är att det ofta tar för lång tid från att själva brottet utförs, till att det faktiskt upptäcks. Ett vanligt tillvägagångssätt för ID-kaparen är att ha uppsikt och kontroll över din brevlåda. Om du inte får reda på att det har tagits en kreditupplysning på dig i samband med ett bedrägeri är det svårt att veta att du blivit utsatt.

Även om många har ett ID-skydd inkluderat i sin hemförsäkring idag, är det viktigt att känna till att det endast fungerar som retroaktiv hjälp och inte på något sätt stoppar själva brottet från att äga rum. För att ett ID-skydd ska vara effektivt behöver du säkerställa att det har en aktiv bevakning med spärrtjänst.

Till skillnad från majoriteten av ID-skydd som finns på marknaden idag har ViPo en unik spärrtjänst som är tillgänglig 24/7. Det innebär att du kan spärra ditt personnummer dygnet runt, året om.

Viktigt att ha i åtanke är att det vid en ID-kapning inte handlar om pengarna du har på banken. Ett bedrägeri av denna sort kan för den drabbade bland annat innebära försämrad kredit, ekonomisk förlust samt stor psykisk och tidsmässig påfrestning.

Skydd mot ID-kapning

Skydda dig från ID-kapning med ViPo’s ID-Larm Prio

Idag behöver du ett ID-skydd för att minska risken för att en bedragare lyckas med en ID-kapning och på olika sätt olovligt nyttjar din identitet och din kreditvärdighet. Vårt ID-Larm Prio är ett proaktivt skydd som larmar direkt när en förändring sker. Du får ett larm via SMS och e-post i realtid när en kreditupplysning genomförs. I samma stund som företaget skickar en förfrågan till kreditinstitutet, tar vi på ViPo del av informationen och meddelar dig. Känner du inte igen förändringen, ringer du vår spärrtjänst (öppen dygnet runt) och vi hjälper dig då att lägga in en tillfällig spärr på ditt personnummer.

Till skillnad från majoriteten av de andra leverantörerna av ID-skydd, bevakar ViPo dina uppgifter hos både Dun & Bradstreet (fd. Bisnode) och Creditsafe, vilket ger dig en av marknadens mest omfattande tjänster. Vi har dessutom tillgång till att lägga in en omfattande spärr på ditt personnummer, även hos UC.

Detta innebär att bedragaren inte kan fortsätta nyttja dina uppgifter, samtidigt som du direkt bevisar din oskuld och vi hinner stoppa ett köp innan varorna hunnit lämna lagret eller ett lån från att hinna betalas ut. Därmed förlorar inte heller företaget (var köpet har gjorts) produkter eller pengar i samband med ID-kapningen. Detta är det främsta sättet att utesluta att bedragaren får ut någonting av ID-kapningen, vilket i sin tur är en viktig del i förebyggandet av att brott av denna typ sker. Vi vill helt enkelt lämna bedragarna lottlösa.

Denna information är ett viktigt underlag vid eventuell tvist om ett köp/lån etc. hinner gå igenom. Skulle du inte upptäcka larmet i tid hjälper vi dig dessutom bestrida eventuella betalningskrav samt återställa din kreditstatus. Att återställa kreditstatus är avgörande för din framtida ekonomi. 

Hos ViPo ingår alltid kostnadsfri support och juridisk assistans upp till 25 h vid eventuell tvist – utan självrisk. Vill du ha ytterligare information om hur ID-Larm fungerar och minimera risken att just du blir ID-kapad, är du varmt välkommen att kontakta oss.

Bevaka rätt uppgifter
För att kunna agera är det viktigt att du har koll på rätt ställen. Vi bevakar dina uppgifter och meddelar dig om förändringar rörande:

Namn och adress på fysiska personer (Skatteverket via Spar)

Civilstånd (Skatteverket via Spar)

Taxerad inkomst (Skatteverket)

Taxerad inkomst, omräkningar (Skatteverket)

Fastighetsuppgifter, taxeringsuppgift (Skatteverket)

Fastighetsuppgifter, lagfart etc (Lantmäteriet)

Äktenskapsförord (Skatteverket)

Förkommen ID-handling (Egen registrering/Förlustanmälan)

Ställda frågor och frågeställare hos Dun & Bradstreet (f.d. Bisnode) med partners

Kreditengagemangsuppgifter (beviljade lån/ krediter)

Betalningsanmärkningar

Tredskodomar (Tingsrätt)

Konkursansökningar (Tingsrätt och Kronofogden)

Betalningsföreläggande (Kronofogden)

Ekonomisk förvaltare (Tingsrätt via Post- och Inrikes tidningar) (PoIT)

Näringsförbud (Tingsrätt)

Utmätning/återtaget gods (Kronofogden)

Skuldsaldo (Kronofogden)

Skuldsanering (Kronofogden)

Konkurser och konkursförvaltare

Kronofogden och PoIT

Styrelse, VD i Aktiebolag (Bolagsverket)

Kreditupplysningar

Vanliga frågor kreditupplysningar

ID-Larm

När uppdateras informationen i min kreditupplysning?

Alla kreditupplysningsföretag hämtar in den senast uppdaterade informationen om dig för att kunna tillhandahålla en aktuell och ärlig överblick. Det tar normalt 2-5 arbetsdagar innan du själv får ta del av informationen.

Vem kan ta en kreditupplysning på mig?

Så fort ett företag har ett legitimt skäl att veta mer om din kreditvärdighet har de rätt till att göra en kreditupplysning på dig. Detta kan vara i samband med att du ber om bättre lånevillkor eller utökad kredit, alternativt en hyresvärd som vill säkerställa att en potentiell hyresgäst inte har en betalningsanmärkning eller skuld hos Kronofogden.

Varför kreditupplysning?

En kreditupplysning uppfyller främst två funktioner. Den fungerar som ett skydd för kreditgivaren (banken), arbetsgivaren, biluthyraren eller hyresvärden från onödig risk och kreditförluster. Den fungerar dessutom som ett skydd för individen för att minska risken att överskuldsätta sig och gå i personlig konkurs.

Informationen från upplysningen används som underlag i beslutsfattandet för att veta om och hur krediten ska utformas. I slutändan är det alltid banken eller finansbolaget i fråga som beslutar huruvida en kredit beviljas eller ej.

När försvinner en betalningsanmärkning och skuldsaldo?

Om det är så att du har ett skuldsaldo eller en betalningsanmärkning hos Kronofogden kommer detta att registreras i din kreditupplysning i upp till 36 månader efter att skulden har blivit betald.

Hur många kreditförfrågningar är OK?

Antalet kreditförfrågningar kan påverka din riskprognos, men behöver inte automatiskt betyda att det ger en högre riskprognos. Tänk på att riskprognosen baseras på ett flertal olika riskdrivande faktorer där antalet kreditförfrågningar endast utgör en av dessa.

Kan en privatperson göra en kreditupplysning?

För att få lov att begära en kreditupplysning om privatpersoner måste man i enlighet med kreditupplysningslagen ha ett legitimt behov för detta. Ett legitimt behov kan i detta fall innebära att frågeställaren är på väg att ingå ett kreditavtal med personen, eller att man i övrigt har en god anledning att göra en ekonomisk riskbedömning.

Vad gör en kreditupplysning?

Genom en kreditupplysning görs en bedömning av din kreditvärdighet och faktiska betalningsförmåga. I samband med att du ansöker om ett lån eller kredit genomför banker och andra företag som låne- och kreditgivare en kreditupplysning på dig som privatperson. Samma sak gäller företag, när du handlar online mot faktura.

Vem har gjort en kreditupplysning på mig?

På upplysningskopian kan du se vem det är som har tagit ut en kreditupplysning på dig, samt vilka uppgifter som har lämnats ut. Skulle du ha frågor om varför upplysningen har genomförts ska du kontakta kredit- eller långivaren, vars uppgifter står på upplysningen.

Vem har gjort en kreditupplysning på mig?

Mina Sidor kan du se vem det är som har tagit ut en kreditupplysning på dig, samt vilka uppgifter som har lämnats ut.