Konsumentkollen

Kreditkoll

Delen ”Kreditkoll” i tjänsten Konsumentkollen innebär att vi bevakar din finansiella status via Creditsafe & Dun & Bradstreet. Om en förändring sker, meddelas du direkt via SMS och/eller E-post med information om vilken förändring som skett, och vem som bett om den.

Du får dessutom obegränsad tillgång till din egen kreditinformation via MinaSidor, där du kan ta obegränsat med kreditupplysningar på dig själv. Under avsnittet ”kreditprofil” på MinaSidor kan du se ditt aktuella kreditbetyg, inkomst/taxeringsuppgifter (privatpersoner) och få information kring hur din kreditvärdighet utvecklas över tid.

 

Beställ nu

Skydda dig mot bedrägeri och ID-Kapning med ViPo's ID-larm
Konsumentkollen

Vad är en kreditkoll?

En kreditkoll innebär att du själv kan kolla upp aktuell kreditinformation om dig själv. Du får ta del av uppgifter såsom taxeringsuppgifter, kreditscore, skuldsaldo, betalningsanmärkningar och företagsengagemang. Sker en förändring i någon av dessa uppgifter, blir du omedelbart meddelad via SMS.

Hur kreditvärdig är jag?

I din kreditprofil får du ta del av aktuell kreditscore i form av en tiosiffrig skala. För att du bättre ska kunna tolka ditt resultat visas fem nivåer enligt följande: Kredit avrådes, Svag kreditvärdighet, Kreditvärdig, God kreditvärdighet, Mycket god kreditvärdighet.

sparrservice-skimming-kreditupplysning-gratis-dator
id-skydd-kreditupplysning-sparrservice-dator
Konsumentkollen

Vanliga frågor om Kreditkoll

Hur kollar man sin kreditvärdighet gratis?

Med ViPo’s Konsumentkollen får du obegränsat med kreditupplysningar på din själv utan extra kostnad. I tjänsten ingår också Bedrägeriassistans vid alla typer av bedrägerier, ID-skydd och Spärrservice.

Vad är bra kredit score?

En bra kreditscore på en 10-gradig skala, ligger mellan 8-10. En bra kreditrating kommer att göra det betydligt enklare för dig att få beviljade lån och krediter, men kan samtidigt innebära att din kreditstatus anses attraktiv för bedragare.

Borde man ha ID-skydd?

Idag rekommenderar Polisen att personer med svenska personuppgifter använder tjänster som meddelar direkt när identiteten används. Det finns många olika typer av ID-skydd, vilket kan göra det svårt att veta vilket du ska välja. Idag erbjuder banker och försäkringsbolag ofta “ID-skydd” till dig som kund, men det är viktigt att vissa saker ingår i ditt ID-skydd för att faktiskt kunna förhindra en eskalerande ID-kapning.

Våra tips för att säkerställa att du använder det bästa ID-skyddet, och att ID-skyddet innehåller allt du behöver är följande:

  • Använd en tjänst som låter dig veta direkt när dina personuppgifter används (exempelvis vid kreditupplysning eller köp på faktura)
  • Använd en tjänst med en Spärrservice som har öppet dygnet runt
  • Använd en tjänst med en Spärrtjänst som låter dig spärra ditt personnummer även på kvällar och helger

I vår tjänst Konsumentkollen ingår givetvis ovanstående, tillsammans med ännu fler delar som ger dig möjlighet att få koll och kontroll på såväl ekonomi som identitet. Läs mer om vad som ingår i Konsumentkollen här.

Kan man skydda sitt personnummer?

Enligt Sveriges offentlighetsprincip är våra personnummer, med de 4 sista siffrorna, offentliga handlingar. Genom en enkel sökning på internet kan vem som helst idag ta reda på ditt fullständiga personnummer, via olika hemsidor. Om hemsidan som publicerat ditt personnummer har utgivningsbevis, har de laglig rätt att tillhandahålla dessa uppgifter. Du kan givetvis be dem “plocka bort” ditt personnummer – men det är ingenting de måste göra.

För att skydda ditt personnummer är det en god idé att använda en tjänst som larmar dig vid förändringar i dina personuppgifter. Blir du drabbad, eller om du misstänker att du blivit drabbad av en ID-kapning kan du med vår Spärrservice lägga in en tillfällig spärr på ditt personnummer i två veckor.

Vad är Spärrservice?

I Konsumentkollen ingår finns en del vi valt att kalla för Spärrservice. Genom vår Spärrservice kan du bland annat spärra ditt personnummer vid misstänkt ID-kapning. När ditt personnummer har spärrats hindrar det bedragaren för att fortsatt köpa abonnemang och beställa varor eller lån i ditt namn. Vi hjälper dig även med spärr av registrerade handlingar, till exempel pass, körkort eller ID-kort.

Hur spärrar man sitt betalkort?

Med ViPo’s Spärrservice kan du enkelt spärra alla dina registrerade kort, värdehandlingar och mobiltelefoner hos olika företag med ett enda samtal. Du kan även få hjälp med att beställa nya kort omgående i den mån företagens policy ger tillåtelse till detta.

Beställ Konsumentkollen

Beställ Konsumentkollen nu!