ID-Kapning
Har du råkat ut för en
ID-kapning?
Har du uppmärksammat att någon försöker beställa varor och tjänster eller tar krediter i ditt namn?
Då har du sannolikt blivit utsatt för en ID-kapning och bör omgående anmäla detta till polisen.
Vill du ha mer information om våra olika bedrägeriskydd med ID-skydd?
Kom igång med Konsumentkollen
Välj det paket som passar dig
-
Konsumentkollen Singel129 kr / månad
- Kreditkoll
- ID-Skydd
- Bedrägeriassistans 25h/år
- Spärrservice 24/7
- Stöldskyddsregister
- 22 st Stöldskyddsdekaler*
- Omfattande bevakning via Dun & Bradstreet + Creditsafe
-
POPULÄRKonsumentkollen Duo199 kr / månad
- Kreditkoll
- ID-Skydd för 2 personer
- Bedrägeriassistans 25h/år
- Spärrservice 24/7
- Stöldskyddsregister
- 22 st Stöldskyddsdekaler*
- Omfattande bevakning via Dun & Bradstreet + Creditsafe
-
Konsumentkollen Familj249 kr / månad
- Kreditkoll
- ID-Skydd för 3-5 personer
- Bedrägeriassistans 25h/år
- Spärrservice 24/7
- Stöldskyddsregister
- 22 st Stöldskyddsdekaler*
- Omfattande bevakning via Dun & Bradstreet + Creditsafe
KREDITKOLL
Delen ”Kreditkoll” i tjänsten Konsumentkollen innebär att ViPo bevakar kundens finansiella status via Dun & Bradstreet och Creditsafe.
Sker en förändring meddelas kunden via SMS och/eller E-post med information om vilken förändring som skett, och vem som bett om den.
Kunden ges obegränsad tillgång till sin egen kreditinformation via MinaSidor. Under avsnittet ”kreditprofil” på MinaSidor kan kunden se sitt kreditbetyg och få information kring hur kreditvärdigheten utvecklas över tid. Här visas aktuellt skuldsaldo etc.
ID-SKYDD
Delen ID-skydd i tjänsten Konsumentkollen innebär att kunden får hjälp att minimera och hantera skador vid eventuell ID-stöld. Om en förändring i kundens information sker meddelas kunden via SMS och/eller E-post. Känner kunden inte igen förändringen ringer kunden vår spärrservice på 042-121951 för att lägga en tillfällig spärr på sitt personnummer. Denna spärr hävs automatiskt efter 2 veckor, men kan förlängas på kundens begäran.
Exempel på ”kundens information” är:
Larm via SMS/E-post skickas när förändring sker i följande register:
- CreditSafe
- Dun & Bradstreet
- Adressändring
- Skatteverket
- Lantmäteriet
- PoIT
- Kronofogden
- Tingsrätt
- Bolagsverket
- SPAR
Larm via SMS/E-post skickas när förändring sker i personuppgifterna rörande:
- Namn på fysiska personer
- Kreditupplysningar (Dun & Bradstreet + Creditsafe)
- Kreditköp
- Inkomstutveckling
- Nya telefonabonnemang
- Kronofogden
- Adressändring
- Bevakning av fastigheter
- Civilstånd
- Äktenskapsförord
- Förekommen ID-handling
- Tredskodomar
- Tingsrätt
- Konkursansökningar
- Betalningsföreläggande
- Skuldsaldo
- Styrelse
- Ekonomisk förvaltare
BEDRÄGERIASSISTANS
ViPo ger kunden hjälp vid bedrägerier, och erbjuder juridisk assistans (25 h/år) utan självrisk om kunden drabbas. Hjälp kan innefatta bestridande av fakturor och fordringar, korrigering av felaktiga betalningsanmärkningar, återupprättande av Kundens identitet- och kreditstatus samt assistans med anmälan till polis, reklamationsnämnden eller annan myndighet.
Bedrägerier innefattar bland annat;
- Kreditbedrägeri
- Annonsbedrägeri
- Bedragare på blocket
- Bedragare på Marketplace
- Vishing (Telefonbedrägeri)
- Smishing (SMS-bedrägeri)
- Phishing (E-post bedrägeri)
- Kortbedrägeri/Skimming
- BankID-kapning
- Identitetsbedrägeri (kapning av namn, personnummer, signatur samt elektronisk signatur)
SPÄRRSERVICE
Delen Spärrservice i tjänsten Konsumentkollen innebär att kunden efter en förlustanmälan kan spärra alla registrerade Identitets- och värdehandlingar (t.ex. pass och körkort), betal- och kreditkort samt mobiltelefoner och mobilabonnemang med ett enda samtal.
Genom att kunden registrerar sina handlingar på MinaSidor eller via ViPo’s registreringsblankett, underlättas spärrning av dessa avsevärt (och kan då ske direkt genom samtal till Spärrlinjen). Tjänsten är tillgänglig 24/7 på telefonnummer 042-121951.
ViPo kontaktar i sin tur kundens leverantör av diverse handling, och kan i mån av leverantörens riktlinjer beställa nya handlingar direkt till kunden. ViPo kan även hjälpa till med polisanmälan om så önskas av kunden.
Utsatt för ID-Stöld
Vad gör jag om jag redan
blivit ID-kapad?
Är du inte kund hos oss än, men misstänker redan nu att du har blivit id-kapad och att någon därute handlar eller försöker ta lån i ditt namn? Se till att anmäla id-stöld omgående genom att kontakta polisen på telefonnummer 114 14, alternativt genom att besöka din närmaste polisstation.
Nyheter & Press
Senaste nyheterna
ID-Kapningar i Sverige
Vilka är de bästa sätten att skydda sig mot id-stöld?
Känner du dig orolig för att drabbas utav ID-kapning? Om du följer dessa råd minskar du risken avsevärt från att få din identitet kapad:
Lämna aldrig ut personlig information så som personnummer eller kontouppgifter via mail, sms eller sociala medier. Undvik även att ge ut ditt personnummer verbalt på allmänna platser där andra kan höra vad du säger, visa istället upp din legitimation så att personalen på plats själv får uttyda informationen.
Om du tappar bort ditt pass eller ID-handling, se till att anmäla det till polisen samt kreditupplysningsföretag för att förhindra att bli utsatt för ID-kapning och att de används på ett felaktigt sätt.
Var lite vaksam på vad du hittar i brevlådan om det är något som känns obekant. Det kan till exempel handla om en kreditupplysning där du vet med dig att du själv inte ansökt om kredit. Ta i så fall omedelbart kontakt med företaget som gjort denna förfrågan och be om mer information. Om du bor i hus råder vi dig att sätta lås på brevlådan. Anmäl alltid misstänkta brev eller bluffmail då det kan röra sig om ett försök till ID-kapning.
Undvik att öppna e-post eller att klicka på konstiga länkar som du inte känner till. Risken är stor att du får in virus i din dator som enkelt kan kopiera dina inloggningsuppgifter. Se till att alltid ha ett uppdaterat virusskydd på din dator och mobil för att minska risken för intrång och ID-kapning.
Var försiktig med att ladda ned nya appar utan att först ha kontrollerat om de funnits ett längre tag och att de fått positiva recensioner och betyg. ID-kapning genom nya appar som kan se väldigt oskyldiga ut blir tyvärr allt mer vanligt.
Säkerheten runt lösenord är något många av oss är alldeles för dåliga på utan att inse det riktiga allvaret i det. Se till att alltid använda starka lösenord, gärna med många tecken och stor teckenvariation. Använd även gärna en lösenordshanterare som hjälper dig att skapa starka lösenord, och även ger dig en säker plats att förvara dem på. Se alltid till att använda olika lösenord till olika tjänster, allra helst när det gäller dina viktigaste tjänster för att undvika ID-kapning.
Undvik papperspost helt och hållet i den mån det är möjligt och anslut dig istället till en digital brevlåda som är kopplad till ditt personnummer och där inloggning görs med e-legitimation. Det finns idag många gratistjänster som erbjuder digital brevlåda och genom den får du automatiskt post såsom årsbesked, deklarationen, fakturor, kreditupplysningar och lönespecifikationer till en krypterad, digital brevlåda.
Förstör alltid viktiga papper med känslig information innan du slänger dem i återvinningen, man vet aldrig vem som hittar dessa uppgifter och hur de kan användas till id kapningar.
Med Skatteverkets e-tjänst ”Spärra obehörig adressändring” kan du förhindra att någon obehörig ändrar din adress. När spärren är aktiverad godkänns bara adressändringar som görs med e-legitimation i Skatteverkets e-tjänster för Flyttanmälan eller Särskild postadress.
Försäkra dig om att leverantören erbjuder säkra betalningssätt genom exempelvis e-legitimation, eller “Verified by VISA” i samband med konto/kreditkorts-betalning.