id-skydd -kreditupplysning-sparrservice-dator
Konsumentkollen

Mer om delen ID-Skydd

Identitetskapning och bedrägerier blir allt vanligare, och att skydda sin personlig information har aldrig varit viktigare. Delen ID-skydd i Konsumentkollen är en omfattande tjänst som hjälper dig att både förebygga och hantera identitetsrelaterade brott. Här går vi igenom tjänstens funktioner och hur de skyddar dig.

Bevakning av din identitet

ID-skyddet inkluderar kontinuerlig bevakning av din identitet för att upptäcka misstänkt aktivitet i ett tidigt skede. Om någon försöker använda dina personuppgifter för att exempelvis ta lån, teckna abonnemang eller genomföra köp får du omedelbart en varning via SMS och e-post.

Bevakningen omfattar:

Övervakning av din finansiella status och kreditvärdighet

Snabb upptäckt av förändringar i kreditupplysningsregister

Notifiering vid misstänkta eller obehöriga förändringar

Assistans vid identitetsstöld

Om du utsätts för en identitetskapning får du omedelbar hjälp av specialister inom bedrägeriassistans. De hjälper dig att förstå situationen, analysera konsekvenserna och vidta rätt åtgärder.

Assistanstjänsten omfattar:

Utredning av incidenten och dess ekonomiska påverkan

Hjälp med bestridande av fakturor och felaktiga fordringar

Korrigering av felaktiga betalningsanmärkningar

Kontakt med banker, kreditinstitut och myndigheter för att återställa din identitet

Assistans vid polisanmälan och tvister med bedragare eller tredje part

Juridisk hjälp vid ID-kapning

Om din identitet har missbrukats kan det vara svårt att reda ut konsekvenserna på egen hand. Därför ingår juridisk assistans i ID-skyddet.

Du får:

Juridisk rådgivning och stöd för att hantera identitetskapning

Upp till 25 timmars biträde per år från ett juridiskt ombud

Hjälp med att bestrida felaktiga skulder och fakturor

Återställning av din identitet

Om någon har använt dina personuppgifter obehörigt kan det krävas flera åtgärder för att återställa din kreditstatus och identitet. ID-skyddet hjälper dig att genomföra dessa åtgärder, bland annat:

Spärra personuppgifter vid misstanke om bedrägeri

Anmäla förlust av ID-handlingar

Kontakta kreditupplysningsföretag för att ta bort orättmätiga anmärkningar

Säkerhet dygnet runt

För att du alltid ska kunna få hjälp när du behöver det har ID-skyddet en Spärrservice som är tillgänglig dygnet runt. Vid förlust av identitetshandlingar, bankkort eller mobiltelefoner kan du snabbt få hjälp att spärra dem och förhindra att de missbrukas.

Sammanfattning av ID-skyddets funktioner

Bevakning och larm vid förändringar i din kreditprofil

Utredning och rådgivning vid identitetsstöld

Hjälp med bestridande av fakturor och återställning av kreditstatus

Juridisk assistans upp till 25 timmar per år

Spärrservice för ID-handlingar och betalmedel

Konsumentkollens ID-skydd ger dig en trygghet i vardagen och ser till att du snabbt kan agera vid misstänkt identitetsstöld.

FAQ

Vanliga frågor om ID-skydd

Kontakt. Vanliga fråkor om kreditkoll spärrservice id-skydd bedrägeriassistans konsumentkollen

Vad har offentlighetsprincipen med mitt personnummer att göra?

Enligt offentlighetsprincipen är våra personnummer allmänna handlingar. En allmän handling innebär en handling allmänheten har rätt att ta del av.

Skatteverket kan du läsa mer om offentlighetsprincipen och allmänna handlingar.

Stämmer det att mitt personnummer ligger ute på nätet?

Ja. Hemsidor med utgivningsbevis har grundlagsskyddad rätt att publicera sin databas enligt yttrandefrihetsgrundlagen. Om hemsidan som har ditt personnummer inte vill ta bort informationen, har du dessvärre ingen rätt till att få det borttaget.

Läs mer om detta hos Skatteverket och SPAR.

Hur hjälper ni mig vid en identitetsstöld?

När vi märker att det har skett en kreditförändring, till exempel att det har tagits ett lån, beställts ett mobilabonnemang eller gjorts en adressändring, så skickar vi ett sms och ett e-mail för att försäkra oss om att det är du som gjort förändringen och att du inte blivit utsatt för en identitetsstöld. Har någon missbrukat din identitet kommer ditt ärende att bearbetas av en avdelning som påbörjar en utredning tillsammans med dig. Vi kommer att hjälpa dig att bestrida eventuella krav eller fakturor som du har fått samt hjälpa dig att återställa din identitet. Skulle vår avdelning som hjälper dig inte lyckas bestrida och hjälpa dig får du juridiskt stöd enligt allmänna villkor för tjänsten.

Din kreditvärdighet tar stor skada vid ID-kapningar

Det handlar inte om pengarna du har på banken när det kommer till ID-kapning (skimming är ett av de brott som kan leda till att du blir av med pengar från ditt konto), istället är det din kreditvärdighet som påverkas.

Ett bedrägeri av denna sort kan för den drabbade innebära försämrad kredit, ekonomisk förlust och stor psykisk och tidsmässig påfrestning.

Om en obehörig får tag på ditt personnummer kan denne på kort tid göra mängder med låneansökningar och flera kreditupplysningar kommer att tas i ditt namn. Brott av denna typen har en låg chans att redas ut och ge den drabbade upprättelse.

Polisen har själva gått ut med att brott av denna typ har en låg chans att lösas (de läggs fort ner!) och rekommenderar att du har ett proaktivt skydd som larmar direkt!

Brevlådan är ett vanligt steg i id-kapningen

Ett vanligt tillvägagångssätt i id-kapningen är för ID-kaparen att ha uppsikt och kontroll över din brevlåda. Om du inte får reda på att det tagits en kreditupplysning på dig i samband med ett bedrägeri är det svårt att veta att du blivit utsatt. Med ett ID-skydd från ViPo blir du meddelad direkt när en förändring sker i ditt personnummer.

Vilka blir drabbade av ID-kapning?

I dagsläget är alla personer med svenskt personnummer och med godkänd kredit i riskzonen för att bli drabbade av en ID-kapning.

Stämmer det att de 4 sista siffrorna i mitt personnummer finns på internet?

Ja, dina fyra sista siffror ditt personnummer är offentliga uppgifter. Trots att vi forfarande blir uppmärksammade på att vara försiktiga med att lämna ut våra fullständiga personnummer är de offentliga handlingar.

Det är idag mycket lätt att få tag på ett fullständigt personnummer, då de finns tillgängliga via olika sidor på internet. En hemsida som publicerar personnummer har i regel utgivningsbevis, vilket innebär att företaget bakom hemsidan har grundlagsskyddad rätt att publicera uppgifterna.

Med ett ID-Skydd med aktiv bevakning och spärrservice kan du försvåra processen för bedragare avsevärt.

Relaterade sökningar: Ge ut personnummer, få reda på personnummer, personnummer allmän handling

Kan jag ta bort mitt personnummer från nätet?

Nej, det går i regel inte att ta bort sitt personnummer från nätet. Detta beror på att det är en offentlig handling och du kan inte kräva att dina uppgifter plockas bort – trots att risker för stöld eller bedrägeri idag är hög.

Det finns dock vissa saker du kan göra direkt för att minska risken för att du eller någon i din närhet ska drabbas av id-kapningar.

Läs mer om vad du kan göra för att minska risken här.

Har du blivit utsatt för ett bedrägeri? Läs mer om hur du går vidare här.

Hur förhindrar jag en ID-stöld?

En ID-stöld innebär: att någon nyttjar en annan persons personuppgifter med uppsåt att begå bedrägeri. I dagsläget är alla personer med ett svenskt personnummer och med godkänd kredit i riskzonen. Allt som krävs är en OK kreditstatus.

Viktigt att veta är att bevisbördan vid en ID-kapning ligger på den drabbade. Blir du utsatt är det alltså upp till dig att bevisa din oskuld. När du direkt får ett larm vid första tecknet på en ID-kapning och spärrar ditt personnr har du aktivt agerat för att frånsäga dig att det är du som faktiskt har genomfört köpet. Med hjälp av information som detta är det till exempel enklare att stoppa en kreditupplysning samt skydda sig mot att fortsätta bli kapad.

Vad är skillnaden mellan vad jag får i min hemförsäkring och i Konsumentkollen’s IDskydd?

Skillnaden mellan ett IDskydd med aktiv bevakning kontra de flesta ID-försäkringar som ingår i hemförsäkringen, eller som bankerna erbjuder, är att du får en förebyggande tjänst istället för retroaktiv hjälp (hjälp i efterhand). Ett av de absolut viktigaste åtgärderna för att förhindra att ett försök till en ID-stöld blir en fulländad ID-stöld är att agera direkt.

Med hjälp av ViPo’s Konsumentkollen och bevakning blir du omedelbart meddelad via sms samt e-post. Detta ger dig möjlighet att stoppa och avbryta bedrägeriförsöket innan det eskalerar. De skydd som försäkringsbolagen erbjuder till exempel, är i princip alltid förknippade med att du måste betala självrisk, samt att du själv måste bestrida eventuella krav och polisanmäla om du blivit kapad. Du kommer även på egen hand behöva kontakta de många olika kreditinstituten som ska kontaktas och även lägga mycket tid och energi på att försöka återställa din egen kreditstatus.

0