Om du blir utsatt för bedrägeri ska du:
- Ring och spärra ditt personnummer, betal- och kreditkort och värdehandlingar till vår Spärrtjänst.
Med Konsumentkollen behöver du bara ringa ett enda samtal för att spärra personnummer och registrerade kort. Numret till spärrtjänst är 042 – 12 19 51. - Polisanmäl händelsen till 114 14 eller besök en polisstation.
Det ä viktigt att alltid polisanmäla händelsen. Vid eventuell tvist, eller vid förlängning av bedrägerispärr krävs bevis på polisanmälan i form av en kopia. - Spara all dokumentation.
Spara alltid all dokumentation om du blir utsatt för bedrägeri.
Har du blivit utsatt för bedrägeri, men saknar ID-skydd?
Kontakta din bank och skatteverket (vid spärr av personnummer), samt Adressändring och eventuellt försäkringsbolag. Försök också att starta en dialog med det företag bedragaren har handlat hos och hör om de kan pausa eventuella betalningskrav.
Vill du bli meddelad direkt när en förändring sker i dina uppgifter? Beställ ID-skydd här.
Senaste Inläggen