Konsumentkollen

Bedrägeriassistans

I tjänsten Konsumentkollen ingår den del vi valt att kalla för Bedrägeriassistans. Med vår bedrägeriassistans får du juridisk assistans i upp till 25 h (utan självrisk) vid alla typer av bedrägeribrott som sker inom Sverige.

Vid behov hjälper vi dig även med bestridande av fakturor och fordringar, korrigering av felaktiga betalningsanmärkningar, återupprättande av din identitet- och kreditstatus samt assistans med anmälan till polis, reklamationsnämnden eller annan myndighet.

 

Beställ nu Kontakta oss

Bedrägerier

Olika typer av bedrägerier

I dagsläget finns det flera typer av bedrägerier i Sverige.

Inom kategorin för IT-bedrägerier finns bland annat:

Vishing (telefonbedrägeri)

Vishing kommer från orden Voice Phishing (röstfiske på Svenska), och innebär främst att en bedragare ringer dig för att ta reda på känsliga uppgifter över telefon. I ett vishing-samtal säger bedragaren exempelvis att de ringer från din bank, vården eller annan myndighet och uppger att du behöver logga in med BankID.

Kom ihåg att en bank eller myndighet ALDRIG kommer att kontakta dig per telefon för att be om lösenord, inloggning eller liknande. Är du osäker, ta alltid reda på det officiella numret till företaget i fråga och ring själv upp detta.

Läs mer

Phishing (nätfiske)

Likt både vishing och smishing innebär phishing att någon försöker få fram känsliga uppgifter från dig. Bedragarna använder i dessa fall en falsk e-mail och utger sig ofta för att representera ett annat företag. Det kan även vara så att en befintlig kontakts e-mail har blivit hackad och att du får mailet från denna. Dessa e-mail innehåller i regel en länk som du ombedes att klicka på för att sedan logga in med dina uppgifter.

Läs mer

Smishing (SMS-bedrägeri)

Vid smishing använder bedragarna SMS för att komma åt dina känsliga uppgifter. Dessa SMS kan uppges komma från alltifrån din bank, BankID eller Postnord. Var alltid vaksam när du får SMS från okända kontakter, och klicka aldrig på länkar från okända avsändare.

Kom ihåg att en bank eller myndighet ALDRIG kommer att kontakta dig via SMS för att be om lösenord, inloggning eller liknande. Är du osäker, ta alltid reda på det officiella numret till företaget i fråga och ring själv upp detta.

Läs mer

Swish-bedrägeri

Det är inte alls ovanligt idag att bli utsatt för ett så kallat swish-bedrägeri. Ofta utförs dessa bedrägerier genom att någon “swishar fel” och ber dig sedan swisha tillbaka, ibland till ett annat “rätt” nummer. Dessa bedrägerier kan tyckas vara svåra att lyckas med, men de utförs i många fall av målvakter, vilket gör det svårare för polisen att faktiskt få fatt i rätt gärningsman.

Om du blir utsatt för denna typ utav bedrägeri – Swisha inte tillbaka. Förutom att du kan ha blivit utsatt för en penningtvättsmålvakt kan bedragaren skicka en annan signal till ditt BankID när du ska utföra din Swish, och därifrån komma in på bankkonton och skapa ännu större skada.

Läs mer

BankID-bedrägeri

Vid ett BankID-bedrägeri kontaktas du ofta via telefon, mail eller SMS. Bedragaren utger sig i regel för att representera ett välkänt företag eller myndighet och uppmanar dig att logga in på ditt BankID. När du legitimerar dig med ditt BankID kan du av misstag råka ge bedragaren tillgång till bankkonton eller godkänna lån eller köp som bedragaren då tar ut i ditt namn.

Läs mer

Annonsbedrägeri

De två vanligaste typerna av annonsbedrägerierna i Sverige idag är Blocket-bedrägeri, samt bedrägeri via Facebook Marketplace. Annonsbedrägerier går i regel ut på att att gärningsmannen vilseleder en köpare eller säljare genom att erbjuda en falsk vara eller tjänst. Efter det att du betalat för varan skickas den inte alls, alternativt så skickas fel vara. bedrägeriet kan också innebära att en kund köper en vara som denne sedan inte betalar för.

Läs mer
id-skydd-kreditupplysning-sparrservice-dator
Bedrägerier

Bedrägerier i Sverige omsätter över 300 miljoner kronor

Bedrägerier i Sverige omsätter idag över 300 miljoner kronor. Enligt polisen används pengarna ofta till gängkriminalitet och till köp av vapen och narkotika. Kom ihåg att du alltid ska genomföra en polisanmälan om du blir utsatt för ett bedrägeriförsök, även trots det att bedrägeriet inte lyckas genomföras. Genom att anmäla brottet kan du hjälpa andra från att drabbas, samtidigt som du också hjälper polisens arbete med att kartlägga bedragarna.

av ID-kapningar som anmäldes till polisen 2020

Över 250 000 ID-kapningar bekräftades under 2021

av alla bedrägerier 2020 klarades upp

Polisen rekommenderar en tjänst som larmar direkt

Polisen rekommendationer idag är att använda en tjänst som larmar direkt när en kreditupplysning tas på dig. Med Konsumentkollen ingår även Kreditbevakning och ID-Skydd, som meddelar dig direkt när en förändring sker i dina uppgifter. Med dessa tjänster kan du dessutom hjälpa till att förebygga brotten i samhället, då bedragarna lämnas lottlösa när varken lån eller produkter hinner betalas ut eller skickas från leverantörerna.

Skydda dig mot bedrägeri och ID-Kapning med ViPo's ID-larm
Juridisk assistans

Personlig assistans och support vid bedrägeri

Blir du utsatt för bedrägeri ingår hela 25h juridisk assistans per år, helt utan självrisk. Vid behov hjälper vid dig med polisanmälan, samt att kontakta fordringsägare och kreditinstitut för dig som behöver hjälp med att återställa din kreditstatus. Beställ direkt här!